Van het kerst- of nieuwjaarsdiner kom je niet echt bij. Dat ligt aan iets anders

Van het kerst- of nieuwjaarsdiner kom je niet echt bij. Dat ligt aan iets anders

Na de kerstcadeaus zijn er de kerstkilo’s. Geen wonder denken de meeste mensen, met wat je allemaal eet tijdens diners en andere feestjes deze tijd van het jaar. Maar het is niet echt aan tafel dat de kilo’s erbij komen. Nog een mythe is dat je moet detoxen of op dieet gaan in januari.

Het zijn de extra koekjes, snacks en andere hapjes die je tussendoor eet, de pralines en de glazen wijn, bier en champagne die je de hele maand door drinkt, die ervoor zorgen dat je verdikt in deze periode.

Om een kilo bij te komen, moet je ongeveer 7.000 calorieën meer eten dan je verbruikt. En hoewel we meer eten dan gewoonlijk tijdens kerst – en andere diners in deze periode – en dus zo ook wel extra calorieën binnenkrijgen, zijn er dat zeker geen 7.000.

Het zit ‘m dus vooral in het feit dat we voor, na en tussendoor meer calorieën tot ons nemen. Het is ook vaak een beetje bezigheidstherapie en/of beleefdheid om geen hapjes te weigeren die ons daartoe drijven, zo blijkt.

Dry January

Detoxen in januari is overigens ook zwaar overroepen volgens voedingsdeskundigen. Je zakt vanzelf weer terug naar je normale gewicht als je weer normaal gaat eten zeggen ze. Het is dus niet zo dat iedere kilo die je aankomt door te veel eten, blijft als je niet op dieet gaat.

Martijn Katan, een meermaals onderscheiden professor in de voedingsleer aan de Vrije Universiteit Amsterdam die internationaal naam maakte door zijn onderzoeken naar onder meer cholesterol en de relatie tussen wat je eet en de invloed daarvan op je hart, omschrijft het zo:

“Zie je gewicht als een wasbak met de kraan en de afvoer allebei open. Als je de kraan wat verder open draait dan normaal, dus meer eet, dan stijgt het water in de wasbak. Maar als je de kraan weer dichtdraait naar de normale stroom water, dan zakt het water weer terug naar het oude niveau. Dat gebeurt met je gewicht ook. Ga na december dus weer terug naar je normale dieet, zonder hapjes, pralines en extra glazen wijn bij het eten, en dan zak je vanzelf weer terug naar je normale gewicht.”

Gesponsorde artikelen