Als je in 2019 gewicht wil verliezen, is je goed voornemen gedoemd om te falen

Als je in 2019 gewicht wil verliezen, is je goed voornemen gedoemd om te falen

Is gewicht verliezen jouw goed voornemen voor 2019? Dan hebben we bijster slecht nieuws voor je: de meeste mensen die dat als voornemen hebben, falen onherroepelijk in hun opzet. Meer zelfs: er zijn goede redenen om aan te nemen dat diëten eigenlijk niet het beste idee is voor je gezondheid. 

Na de veertien dagen aan ultieme verwennerij die de feestdagen zijn, kunnen veel mensen wel een paar kilo kwijt. Da’s gezond, volgens cijfers uit 2017 weegt de helft van de Belgen ook gewoon te veel. Maar is het ook haalbaar, zo’n dieet en haalt het eigenlijk wel iets uit om minder te eten?

Jojo-dieet

Het grootste probleem, zegt Linda Bacon, een fysiologe aan de Universiteit van Davis, is dat “weinig mensen gewicht kunnen verliezen en het er dan afhouden. Diëten maken ons meestal zelfs niet dunner, ze zorgen er ook niet voor dat we op lange termijn gezonder worden. De gemiddelde diëter zal zo’n tien kilo kwijtraken en er dan twaalf bijkomen. Een groot stuk van dat gewicht dat er terug bijkomt, is vet.” Volgens Bacon is het dan ook beter als we een goede gezondheid los zien van gewicht, al kan je gewicht natuurlijk een rol spelen.

Wat de meeste mensen doen bij gewichtsverlies, namelijk jo-jo-en (tien kilo erbij, tien kilo eraf), heeft ook permanentere gevolgen. Zo is er bewijs dat je metabolisme vertraagt, en dat het dus nog moeilijker wordt om gewicht te verliezen. Er zou ook een verhoogd risico op hartziekten aan vasthangen. Dus diëten zal je inderdaad (even) smaller maken, het maakt je niet noodzakelijk gezonder.

Wat is het 5:2 dieet?

pixabay

Spiermassa kwijt

Erger nog, diëten die gebaseerd zijn op weinig calorieën, zorgen ervoor dat je spiermassa kwijtraakt, niet je vetreserves. Het gewicht dat je later opnieuw bijkomt, blijkt echter grotendeels vet te zijn. Uit onderzoek van de Universiteit van Freiburg blijkt dat mensen zich namelijk gigantisch overeten post-dieet en dat dat overeten blijft gebeuren tot je voorbij het gewicht van voor je dieet zit. Het onderzoek uit Freiburg bekeek dezelfde mensen voor zo’n twee decennia en wat blijkt: die bijkomende vetmassa is vooral een probleem bij mensen die eigenlijk binnen de normale gewichtscurve zitten.

Eén van de beste, langdurige studies over diëten, biedt ook weinig geruststelling. De Look Ahead-studie, keek naar 5.145 volwassenen met diabetes die een “intensieve verandering in hun levensstijl ondergingen, gefocust op gewichtsverlies” en een controlegroep. Na 9,5 jaar waren de resultaten duidelijk. De dieetgroep verloor wel meer gewicht (zes procent tegenover 3,5 procent) maar ze werden niet gezonder. De diëters hadden niet minder hartaanvallen en stierven niet jonger.

Wat moet je doen om gezonder te eten?

Geen dieet meer dus, maar wat moeten we dan wel doen om gezonder te eten? Welk ijkpunt kan je gebruiken als je anders wil gaan leven. Volgens een studie uit 2013 blijkt dat fitnessen of tenminste fit blijven, je je beter doet voelen over je lijf (los van je gewicht) en dat we beter zorg dragen voor dingen die we leuk vinden dan dingen die we haten. Met andere woorden: hoe leuker je jezelf vindt, hoe beter je voor jezelf zorgt. Dat klinkt logisch, maar ’t is belangrijk om in je achterhoofd te houden.

De beste kookboeken kan je hier vinden!

Want volgens Bacon kunnen we, als het op eten aankomt, eigenlijk maar één ding doen. En dat is letten op hoe eten je doet voelen. Met andere woorden: iemand die alle dagen pizza eet, doet dat waarschijnlijk niet omdat ie letterlijk alle dagen zin heeft in pizza. “Mensen die alle dagen junk food eten, voelen zich meestal niet zo geweldig”, klinkt het bij de fysiologe.

Is een glutenvrij dieet gezond als je niet allergisch bent?

Wat jij lekker vindt

Dus moeten we zorgen dat we ons voldaan voelen over ons eten. Dat heeft deels te maken met wat we eten en de valkuilen kennen. Heb je weinig tijd? Kook dan voor verschillende dagen tegelijk? En ben je niet zo’n topkok? Leer dan dingen koken die je lekker vindt, zodat je dingen eet die je blij maken. Dus niet ‘gezond’ maar ‘lekker’.

15 signalen dat diëten niets voor jou is.

Dan is er ook nog de manier waarop we eten. Volgens Bacon is het erg belangrijk dat we minstens één maaltijd van de dag eten zonder afleiding. Zonder tv, zonder telefoon en zonder computer. “Let op wat je eet, de textuur, de smaak en hoe je je voelt,” raadt ze aan. “Zo ontdek je ook meteen wanneer je signalen krijgt dat je genoeg gegeten hebt.”

Gesponsorde artikelen