© istock

VS en Boeing onder druk nu ook EU 'succestoestel' dat twee keer crashte, aan de grond laat

13 maart 2019

De Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft verboden dat er in het Europese luchtruim nog toestellen vliegen van het type Boeing 737 Max 8. Zo'n vliegtuig van Ethiopian Airlines stortte afgelopen weekend neer vlak na het opstijgen. Eerder namen onder andere België, Nederland, Nieuw-Zeeland en Australië die beslissing al. De VS laat de Boeing-vliegtuigen voorlopig nog niet aan de grond.

De woordvoerder van het Belgisch Directoraat-generaal Luchtvaart wijst er in de kranten van Het Mediahuis op dat het bijna nooit nodig is om een bepaald vliegtuigtype te verbieden om op te stijgen. Ongevallen liggen vaag aan een menselijke fout, niet aan een fabricagefout. Zo worden vliegtuigen erg uitgebreid en streng getest voor ze mogen opstijgen. Er zijn dus sterke vermoedens dat de technologie in de Boeings 737 Max 8 niet volledig deugt.

("Over vijf jaar gaan co-piloten eruit in passagiersvliegtuigen".)

Tweede crash

Een groot aantal Europese landen had al een vliegverbod aangekondigd voor Boeings 737 Max 8. De crash van afgelopen weekend bij Ethiopian Airlines, waarbij 157 mensen omkwamen, was de tweede van dat type. In november 2018 crashte al een 737 Max 8 van het Indonesische Lion Air.

Eerst kondigden China, Indonesië, Australië, Singapore en Zuid-Korea al aan dat ze de Max 8-toestellen voorlopig aan de grond houden. De Chinezen hebben 90 van de 350 geleverde 737 MAX 8-toestellen. China zegt zich door beide ongelukken zorgen te maken over de veiligheid. Daarna volgden Nederland, Oostenrijk, Frankrijk, Ierland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Ook ons land volgde met een aankondiging van minister van Mobiliteit François Bellot (MR).

VS en Boeing houden koppig vol

De Amerikaanse Federal Aviation Administration is het grootste orgaan dat de 737 MAX-vliegtuigen nog van de grond laat gaan. Je kan stellen dat de VS steeds meer geïsoleerd raakt met hun houding, zeker nu ook de EU de toestellen niet laat opstijgen. Daniel K Elwell van de Federal Aviation Administration zegt dat de VS "alle beschikbare data uitgebreid blijft analyseren en de ervaringen op vlak van veiligheid van operatoren en piloten samenvoegt". "Tot nu toe hebben we nog geen systematische problemen op vlak van prestaties gezien", zegt Elwell aan de Britse krant The Guardian. "Er is geen reden om het vliegtuig aan de grond te houden. Geen enkele andere vliegautoriteit heeft ons data aangeleverd op basis waarvan we actie zouden ondernemen."

Boeing houdt trouwens vol "het volle vertrouwen" te hebben in de veiligheid van hun 737 Max. "We blijven in contact met de bevoegde instellingen om hen informatie te verschaffen over onze toestellen", klinkt het.

Tijdens twee Amerikaanse vluchten hebben piloten er echter op gewezen dat de neus van de 737 Max automatisch naar beneden helt. De Amerikaanse Association of Professional Flight Attendants, die stewards en stewardessen vertegenwoordigt, dringt bij American Airlines aan om de toestellen voorlopig aan de grond te houden en ze te laten onderzoeken.

Van de uitspraak van Amerikaans president Donald Trump worden we ook niet veel wijzer. Die zegt dat moderne vliegtuigen "veel te complex worden om mee te vliegen".

Toch is de houding van de VS niet helemaal verrassend. Zo is Boeing zowat de grootste vliegtuigbouwer van het land. De producent neemt het al jaren op tegen Airbus, de vliegtuiggigant uit Europa.

Lees meer

Dit al gelezen?