© pixabay

Taxshelter uitgebreid naar game-industrie: Belgische sector binnenkort mee speler in miljardenmarkt?

6 februari 2019

De Kamercommissie Financiën heeft het voorstel van Open Vld- en CD&V-Kamerleden groen licht gegeven om de taxshelter uit te breiden naar de game-industrie. Er wordt gesteld dat de Belgische game-sector alle financiële middelen goed kan gebruiken om in de miljardenmarkt door te stoten.

"De Belgische game-sector is piepjong, maar barst van het talent", stellen parlementsleden Luk Van Biesen (Open Vld), Dirk Van Mechelen (Open Vld) en Vincent Van Quickenborne (Open Vld).

Gaming is big business. De omzet van games is wereldwijd groter dan die van de film- én de muzieksector samen. De wereldwijde gamemarkt spreekt zo’n 2,2 miljard mensen aan, waarvan België slechts zo'n 43,6 miljoen euro voor zijn rekening neemt. 71 game ontwikkelaars, vooral kleine bedrijven, produceren jaarlijks een 40-tal games.

CD&V-Kamerlid Roel Deseyn was bezorgd: "Jaarlijks verkassen zo’n 30 à 40 procent van de Belgische alumni naar het buitenland. Onze brain drain is enorm, omdat er te weinig vacatures in de sector zijn. Daarom stellen we een uitbreiding voor van de bestaande taxshelter naar de gamesector toe. Onze maatschappij investeert immers miljoenen euro’s in onderwijs en dan is het toch even slikken dat zoveel afgestudeerden naar het buitenland gaan om daar te werken. Het gaat daarbij ook vooral om de crème de la crème van onze alumni, die over uitstekende vaardigheden en skills beschikken."

800 mensen tewerkgesteld

"Meer en meer start-ups en gevestigde waarden wagen zich op de groeiende markt van spelletjes voor computers, spelcomputers of mobiele apparaten", gaat Van Biesen verder. "Dat blijkt ook uit de omzet. Die steeg van 2 miljoen euro in 2010 naar 43,6 miljoen euro in 2014. De sector stelt nu al 800 mensen te werk."

Volgens Van Biesen is dat mede te danken aan de impulsen van regeringsmaatregelen zoals de taxshelter voor startende ondernemingen en de innovatieaftrek.

(Dit zijn de 10 beste games van 2018.)

Hoge risico's

Toch ondervindt de relatief jonge sector nog moeilijkheden in de zoektocht naar financiering. "Dat is onder meer te wijten aan het hoge risico-gehalte van de investeringen van nieuwe projecten, de relatief lange ontwikkelingstermijnen en de onzekerheid over commercieel succes', legt Van Mechelen uit.

"Onze Belgische game-ontwikkelaars kunnen dus moeilijk doorgroeien naar de top omdat ze de financiële motor missen in de competitieve miljardenmarkt. Jammer, want de Belgische ondernemingen barsten van het talent en verdienen alle kansen."

(Dit zijn de 10 beste Xbox-games van 2018.)

"Succesverhaal in andere sectoren"

Redenen genoeg dus voor Van Biesen, Van Mechelen en Van Quickenborne om om de taxshelter, die er vandaag al is voor audiovisuele en bepaalde cultuurproducties, uit te breiden naar de game-industrie. Daar dienden ze in mei 2018 een wetsvoorstel voor in, net zoals CD&V. Vandaag werd dit gezamenlijk voorstel goedgekeurd door de Kamercommissie Financiën.

De liberalen reageren collectief tevreden op de goedkeuring door de commissie: "Die taxshelter is een bijzonder succesverhaal gebleken voor onze Belgische film- en tv-producenten. Daarom werd ze vorig jaar ook uitgebreid naar theater-, musical- en dansproducties. Het is een echte win-win voor zowel de investeerder die zijn investering kan aftrekken, als voor de productiehuizen die vlotter financiering vinden. Onze economie vaart er wel bij en onze producties van eigen bodem kunnen wedijveren met de grote namen uit onder meer de Angelsaksische landen."

(Dit zijn de 10 beste PlayStation-games van 2018.)

"Investering in de toekomst"

"Dit is een investering in de economie van morgen en onze toekomst", zegt Van Quickenborne. "In mijn thuisstad Kortrijk vind je Digital Arts and Entertainment, al twee maal genomineerd als de beste gameopleiding van de wereld. Met hen bezocht ik recent nog de belangrijkste Game-conferentie in Californië. Het potentieel is enorm groot. Deze boot mogen we niet missen. Met Hangar K -onze recent geopende incubator- mikken we ook op starters actief in die game-sector. De taxshelter is een bijkomende duw in de rug."

(EA stopt met de verkoop van FIFA-punten in België.)

"Meer jobs"

"Ondanks de uitstekende opleidingen in ons land blijft de game industrie zelf eerder een kleine creatieve sector, die kampt met financieringsproblemen", zegt Deseyn (CD&V) nog. "Door het uitblijven van een specifiek gamebeleid bijten vooral de kleine bedrijven en starters hun tanden stuk op de buitenlandse concurrentie. Het kost België jobs en daarmee ook belastinginkomsten. Dit zal ons jobs opleveren. Zo verdubbelde de werkgelegenheid in de Finse game industrie op slechts 5 jaar tijd van 1.020 jobs in 2009 naar 2.400 jobs in 2014."

Deseyn verwijst naar Finland. Daar zijn 5 keer zoveel mensen tewerkgesteld in de game-industrie als in ons land. Dankzij de taxshelter realiseerde de Finse game-industrie een omzet van 1.800 miljoen euro in 2014. Volgens het Kamerlid staan de 43,6 miljoen euro omzet en de 500 arbeidsplaatsen, die de Belgische game sector in 2014 genereerde, hierbij in schril contrast. Tel daarbij op dat tussen 2012 en 2014 de Finse overheid 14 miljoen euro geïnvesteerd heeft in haar game-industrie.

"In amper 5 jaar tijd heeft Finland een return on investment gecreëerd van ruim 6.000 procent. De Gemeenschappen moeten de nodige kwaliteitseisen vooropstellen."

Lees meer

Dit al gelezen?