© getty

Zuckerberg zegt dat hij Facebook wil repareren, maar ...

29 december 2018

Mark Zuckerberg heeft in een post beloofd Facebook te willen "repareren". De topman wil onder meer de verspreiding van desinformatie en inmenging van verkiezingen aanpakken. Zijn voornemen komt een dag nadat bleek dat ondertussen al vier op 10 mensen Facebook niet meer vertrouwen. En gisteren kwam bovendien uit dat de mensen die bepalen of berichten op Facebook verwijderd moeten worden zwaar onder druk staan. Ze hebben acht tot tien seconden de tijd om te bepalen of een bericht verwijderd moet worden.

Facebook-oprichter en -baas Mark Zuckerberg startte in 2009 met zijn persoonlijke uitdagingen voor het nieuwe jaar. Sindsdien stelde hij zich onder meer het doel om Chinees te leren, elke twee weken een boek te lezen en om een persoonlijke virtuele assistent te programmeren. Maar nu is het dus allemaal wat serieuzer: de Zuck wil zijn Facebook gaan genezen.

Facebook heeft een zwaar 2018 achter de rug. Het kwam dit jaar regelmatig onder vuur te liggen. In maart brak het privacyschandaal rond Cambridge Analytica los. Dat bedrijf bleek de gegevens van miljoenen Facebookgebruikers in handen te hebben gekregen en gebruikt te hebben voor politieke doeleinden. Zuckerberg moest zich als gevolg van het schandaal verantwoorden in zowel het Amerikaanse Congres als het Europees Parlement.

Later in 2018 bleef Facebook de aandacht vaker opeisen door nieuwe onthullingen over de manieren waarop het bedrijf data van gebruikers verzamelt, de vermeende indamming van conservatieve geluiden en het twijfelachtige handelen van de Facebooktop. Daarnaast werd de data van miljoenen gebruikers buitgemaakt bij een hack.

Gisteren bleek nog dat Facebook met grote voorsprong het minst vertrouwd wordt van alle grote techbedrijven. Ruim 40 procent van de ondervraagden bij een onderzoek van data-analyse Toluna gaf aan het bedrijf helemaal niet te vertrouwen met persoonlijke gegevens.

Gebruikers vertrouwen Netflix en Microsoft het meest van alle techbedrijven. Respectievelijk slechts één en twee procent van de duizend gebruikers die onderzoeksbureau Toluna ondervroeg, zegt die twee niet met hun persoonlijke data te vertrouwen.

Orichter en directeur van Facebook Zuckerberg heeft nu opnieuw het voornemen geuit om het sociale medium te "repareren". "Voor de duidelijkheid: het kost meer dan één jaar om deze problemen aan te pakken", schrijft Zuckerberg in een bericht op zijn profiel.

"Op elk gebied hebben we nu een meerjarenplan om onze systemen grondig na te gaan", schrijft Zuckerberg. "In het verleden hebben we ons niet genoeg op deze problemen gefocust, maar nu zijn we een stuk proactiever. Dat betekent niet dat we elke kwaadwillende persoon of elk slecht bericht zullen pakken", schrijft hij verder. "Sommige problemen, zoals verkiezingsinmenging of haatzaaien, kunnen nooit helemaal opgelost worden", erkent hij.

Acht seconden

Bijna gelijktijdig met de post van Zuckerberg, kwam er echter opnieuw slecht nieuws voor Facebook. The New York Times kreeg 1.400 pagina's met regels voor Facebook-moderatoren in handen. De handleiding bestaat voor een groot deel uit verschillende PowerPoint-presentaties en Excel-sheets die zijn samengevoegd. In de regels staan volgens het bericht meerdere fouten en achterhaalde informatie.

De mensen die bepalen of berichten op Facebook verwijderd moeten worden zeggen tegen de krant zwaar onder druk te staan omdat ze soms duizend berichten per dag moeten beoordelen. Ze hebben acht tot tien seconden de tijd om te bepalen of een bericht verwijderd moet worden. Voor een video hebben ze "iets langer" de tijd.

Facebook zegt dat moderatoren geen minimum aantal berichten krijgen dat dagelijks beoordeeld moet worden. Volgens het bedrijf hebben medewerkers ruim de tijd om berichten te verwerken, maar moderatoren stellen dat de meeste mensen hun baan maar enkele maanden volhouden omdat het zo vermoeiend is.

Verschillende medewerkers zeggen bovendien dat de regels niet altijd duidelijk zijn, waardoor ze soms berichten die tot geweld kunnen leiden moeten doorlaten. Omdat ze weinig tijd hebben om een bericht goed te keuren, moeten ze duizenden regels herinneren en binnen enkele seconden toepassen.

Facebook heeft wereldwijd zo'n 7.500 moderatoren in dienst. Het bedrijf zegt ook steeds meer gebruik te maken van computersystemen om berichten en beeld te beoordelen. "We hebben elke dag miljarden berichten en onze technische systemen herkennen vaker en vaker mogelijke overtredingen", zegt een ontwikkelaar. "Maar zelfs als je 99 procent van de berichten correct beoordeelt, blijven er veel fouten over."

Lees meer

Dit al gelezen?