© EPA

Facebook reageert op Netflix- en Spotifycontroverse, maar wordt nu voor het eerst aangeklaagd

20 december 2018

Facebook heeft gereageerd op het nieuws dat het techbedrijven, waaronder Netflix en Spotify, de toegang gaf tot de privégesprekken van alle gebruikers zonder dat die daar toestemming voor gegeven hadden. Het bedrijf van Mark Zuckerberg reageert door te stellen dat die berichtgeving niet klopt en legt uit hoe de overeenkomsten met de externe bedrijven in elkaar zaten. Nu moet Facebook in de VS voor de rechter verschijnen vanwege het Cambridge Analytica-schandaal.

"We werden er gisteren van beschuldigd de privéberichten van mensen zonder hun medeweten door te spelen naar onze partners. Dat klopt niet", klinkt het persbericht van Facebook. Het nieuws werd gisteren gebracht door de Amerikaanse krant New York Times op basis van interne documenten en gesprekken met vijftig voormalige Facebookmedewerkers.

"We werkten nauw samen met vier partners om berichtapplicaties te integreren in hun producten zodat mensen met hun Facebookvrienden zouden communiceren als ze ingelogd waren. Deze praktijken zijn erg gebruikelijk in onze sector."

(In september raakte nog bekend dat Facebook het nummer "waarmee je jezelf extra beveiligt" doorspeelt aan adverteerders.)

Vergelijking met Apple en Amazon

Facebook wijst ook met het vingertje naar Apple en Amazon. Volgens het bedrijf van Zuckerberg doen zij krak hetzelfde: "Denk maar aan Alexa die je e-mail luidop voorleest of de mail-app van Apple die je e-mails toont."

(Onlangs raakte nog bekend dat Facebook betaalde om negatief nepnieuws te laten verspreiden over Apple en Google.)

Informatie delen met vrienden

"Het was de bedoeling dat mensen naar hun vrienden zouden sturen naar welke muziek ze luisterden op Spotify of naar welke series of films ze keken op Netflix. Ze konden ook bestanden delen via Dropbox en het was zelfs mogelijk om via de app van de Royal Bank of Canada rekeningen van overschrijvingen door te spelen."

"We werkten met de bovenstaande partners (Spotify, Netflix, Dropbox en Royal Bank of Canada, red.) samen om een berichtenfunctie van Facebook te verwerken in hun apps waardoor ze met Facebookvrienden konden communiceren."

(Dit is de echte reden waarom jij en 90 miljoen anderen opnieuw moesten inloggen op Facebook.)

Al drie jaar niet meer

"Hier werd publiekelijk over gecommuniceerd. Alles was duidelijk voor gebruikers en enkel mensen die ingelogd waren bij Facebook konden van de diensten gebruik maken. Het ging trouwens om een experiment dat we al bijna drie jaar geleden stilgelegd hebben."

(Facebook kreeg in het VK een boete van ongeveer 564.000 euro in het kader van het schandaal rond Cambridge Analytica.)

Beperkte toegang

"Om vanuit Spotify bijvoorbeeld een Facebookbericht te sturen naar een vriend moesten we Spotify schrijftoegang of 'write access' verlenen. Om ervoor te kunnen zorgen dat je de berichten ook kan lezen, moesten we Spotify leestoegang of 'read access' verschaffen. 'Delete access' betekent dat een bericht van Facebook verwijderd werd als je het verwijderde van Spotify."

(Facebook aapt Myspace na en is van plan om binnenkort muziekplayers op je profiel te zetten.)

"Geen privéberichten doorgespeeld"

"Er was dus op geen enkel moment een derde partij jouw privéberichten aan het lezen zonder jouw toestemming. Veel nieuwsartikels beweerden dat we private chatberichten doorspeelden naar onze partners, maar dat is niet correct."

"Die samenwerkingen werden vastgelegd na intense onderhandelingen en het maken van duidelijke afspraken. Er werd afgesproken hoe de derde partij van de API gebruik zou maken en tot welke data ze al dan niet toegang zouden hebben."

(De Russen probeerden wel degelijk ook deze Amerikaanse 'midterm'-verkiezingen te beïnvloeden.)

Voor rechter in VS

Facebook kwam eerder al meermaals in opspraak door meerdere dataschandalen. Begin 2018 bleek dat het databedrijf Cambridge Analytica informatie en gegevens van Facebookgebruikers gebruikt had om psychologische profielen van gebruikers op te stellen. Aan de hand daarvan werd gerichte, politieke reclame voor de verkiezingscampagne van Donald Trump getoond. In de aanloop naar de Amerikaanse 'midterm-verkiezingen' verwijderde Facebook 30 Facebook- en 85 Instagramaccounts die nepnieuws verspreiden.

Facebook-CEO Mark Zuckerberg moest zich in het voorjaar van 2018 verantwoorden in het Amerikaanse Congres en in het Europees parlement.

Nu moet Facebook in de VS voor de rechter verschijnen vanwege het Cambridge Analytica-schandaal. Dat meldt de Amerikaanse krant Washington Post.

Volgens de openbaar aanklager in Washington slaagt Facebook er niet in om de privacy van de gebruikers te beschermen. Ook wordt er gesteld dat het bedrijf van Mark Zuckerberg misleidend was over wie er toegang had tot de gegevens. "Gebruikers lopen het risico gemanipuleerd te worden doordat bedrijven als Cambridge Analytica persoonlijke data kunnen verzamelen zonder toestemming", zegt aanklager Karl Racine aan

(Dit is de echte reden waarom jij en 90 miljoen anderen opnieuw moesten inloggen op Facebook.)

Lees meer

Dit al gelezen?