© iStock

YouTube test langere reclameblokken, maar dat is eigenlijk goed nieuws

22 november 2018

YouTube test momenteel langere reclameblokken aan het begin van een video. Je kan zo dus kiezen of je vooraf twee reclamefilmpjes te zien krijgt of er meer ziet tijdens de video. Het is dus meer reclame om er nadien minder te krijgen. Klinkt toch goed, nietwaar? 

Je kent het wel: je bent een video aan het kijken op YouTube en plots wordt die onderbroken door de Trivago-man of een ander irritant reclamefilmpje. Heel vervelend en voor veel gebruikers de aanzet om een adblocker te gebruiken. Dus wil YouTube dat probleem nu aanpakken, door z'n gebruikers zelf de keuze te geven: of je kijkt meer reclame voor je video, of je krijgt reclame tijdens je video.

Reclameblok

YouTube heeft onderzocht wat de impact van reclame is op het kijkgedrag van hun gebruikers. Daaruit bleek dat naast de lengte van de reclamefilmpjes ook de frequentie ervan voor frustraties zorgt. "We ontdekten dat minder onderbrekingen samengingen met betere statistieken, minder kijkers die wegvallen en meer mensen die naar de advertenties kijken."

Daarom wil YouTube nu een nieuw soort reclamefilmpjes gebruiken. Daarvoor willen ze gebruik maken van zogenaamde 'ad pods'. Dat zijn twee reclamefilmpjes die samengevoegd zijn. Daarbij kan je als kijker beslissen om ze allebei na elkaar te bekijken, of ze te skippen. Maar wanneer je ze in eerste instantie skipt, zal je video nadien dus wel nog onderbroken worden.

Televisie

Met deze nieuwe functie zal kijken naar YouTube dus weer iets meer lijken op kijken naar televisie. YouTube wordt tegenwoordig dan ook steeds vaker afgespeeld op televisietoestellen. Via een smart-tv of een Google Chromecast kan je namelijk makkelijk video's van YouTube afspelen op je televisietoestel.

Uit cijfers van YouTube blijkt dan ook dat er dagelijks meer dan 180 miljoen uur YouTube wordt gekeken op televisieschermen. En daar ben je het natuurlijk al wat meer gewoon om langere reclameblokken te bekijken.

Lees meer

Dit al gelezen?