© IG: The Fitness Chef

Dit Instagram-account toont lekkere gerechten en hoeveel calorieën ze tellen

19 augustus 2018

Op Instagram is het zalig om food-pagina’s te volgen voor inspiratie en lekkere (Instagramwaardige) gerechten. Maar als je op je voeding let, kan het een beetje tricky worden. Daarom is dit Instagram-account superhandig en kan je zien hoeveel calorieën een gerecht of drankje telt. 

Als je een dieet volgt en af en toe calorieën telt, kan het soms een beetje moeilijk worden op Instagram. Daarom vond Graeme Tomlinson, ook bekend als The Fitness Chef, dat het tijd was voor verandering.

De Instagrammer wil bewijzen dat je ook lekkere gerechten kan eten die weinig calorieën hebben. Tomlinson is duidelijk geslaagd in zijn missie, want zijn Instagram is superhandig!

Vergelijkingen

Tomlinson is trouwens ook een fitnesscoach, personal trainer en voedingsdeskundige. Daarom weet hij ook wel het één en het ander van hoe je je lichaam op een gezonde manier moet onderhouden. Hij plaatst regelmatig verschillende voedingsmiddelen en -gerechten naast elkaar om het caloriegehalte te vergelijken. "Ik besloot om simpele vergelijkingen te tonen aan mijn volgers, zodat ik hen ook de feiten van gerechten wou meegeven,” zegt hij in The Independent. "In plaats van slordig advies, wil ik mijn inhoud baseren op nuttige feiten en adviseren op wetenschappelijk bewijs."

Hij toont aan dat sommige gezonde snacks soms meer calorieën kunnen tellen dan bepaalde maaltijden. Zoals je hieronder kan zien vergelijkt hij de calorieën van 100 gram amandelen en een bord pasta met kalkoen en chorizo. Verwachtte jij deze vergelijking?

Volgens de fitnesscoach zijn er heel wat fabeltjes rond gewichtsverlies. “Je moet een goede balans hebben”, zegt hij. "Eén van mijn belangrijkste doelen is om mensen te doen beseffen dat voedzaam eten geweldig is, maar dat het niet per se betekent dat je zal afvallen."

In één van zijn meest recente berichten vergeleek Tomlinson het calorie- en suikergehalte van gedroogd fruit met vers fruit. In de post benadrukte Tomlinson dat vier porties gedroogd fruit kan oplopen tot 1.170 calorieën, in vergelijking met vier porties fruit die in totaal 294 calorieën kunnen bevatten. “Gedroogd fruit kan ongeveer vier keer meer suiker bevatten dan vers fruit.”

Recepten

Bij zijn vergelijkingen op zijn account deelt hij meestal ook recepten, zodat je zelf lekkere en voedzame gerechten kan maken.

Voor correct en afgestemd voedingsadvies kan je best langs een voedingsdeskundige.

Lees meer

Dit al gelezen?