© EPA

Huawei haalt Apple in als nummer 2 in smartphone-industrie, maar het is wellicht maar voor even

1 augustus 2018

Het Chinese techbedrijf Huawei heeft Apple voorbijgestoken als nummer twee in de smartphone-industrie. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau IDC. Samsung blijft aan de top staan. Vorig jaar haalde Huawei Apple al bijna in, en wellicht zal Apple binnenkort opnieuw op de tweede plaats staan.

IDC meldt dat Huawei tijdens het tweede kwartaal van 2018 zo’n 54,2 miljoen smartphones verkocht heeft. Dat is ongeveer 41 procent meer dan in 2017. Daarmee wordt Apple voorbijgestoken, dat het met 41,3 miljoen verkochte iPhones moet doen. Dat is nog steeds een heuse prestatie van Apple, want het verkocht één procent meer dan in het tweede kwartaal van 2017. Samsung blijft aan de absolute top staan met 71,5 miljoen stuks.

Huawei 16 procent van markt

Huawei heeft nu een marktaandeel van 16 procent, Samsung één van 21 procent en Apple één van 12 procent. De Chinese smartphones zijn een pak goedkoper. Ze worden niet alleen steeds populairder in China zelf, maar ook in Europa en Afrika. In de VS en Canada vallen ze echter niet in de smaak.

Apple blijft scoren

Ondanks het enorme succes van Huawei gaat het trouwens niet echt slecht met Apple. Het Amerikaanse bedrijf verkoopt dan wel minder smartphones dan hun concurrenten, maar hun modellen zijn wel een stuk duurder. Zo is de nieuwe, prijzige iPhone X een groot succes, waar Apple flinke winsten op boekt.

Verder is de jaaromzet van Apple gestegen met 17 procent naar 53,3 miljard dollar. Daarmee groeit Apple meer dan hun Zuid-Koreaanse aartsrivaal Samsung.

Apple binnenkort wellicht opnieuw nummer 2

Bovendien beweren heel wat techinsiders dat Apple binnen twee maanden weer drie nieuwe iPhone-modellen zal uitbrengen. Het bedrijf van Tim Cook blijft optimistisch en is van plan om tijdens het vierde kwartaal van 2018 een omzet van 60 miljard tot 62 miljard dollar te genereren. Wellicht zal Apple dan opnieuw Huawei inhalen.

Samsung en Huawei proberen die dip op te vangen door twee keer per jaar een toptoestel uit te brengen om zo om het half jaar een piek te hebben. In het verleden deden Samsung en Huawei dat al met respectievelijk de S- en Note-reeks en de P- en Mate-reeks. Doordat Apple maar één keer per jaar een nieuwe iPhone uitbrengt, zit het bedrijf altijd in een dipje in de zomer.

Lees meer

Dit al gelezen?