© epa

Het verdwijnen van vlucht MH370 blijft ook na 'finaal' rapport een mysterie

30 juli 2018

De Maleisische overheid heeft vandaag een nieuw rapport bekend gemaakt over vlucht MH370 die op 8 maart 2014 spoorloos verdween. Dat de Boeing 777 die van Kuala Lumpur naar Peking moest vliegen, is neergestort, is al langer duidelijk, maar de omstandigheden waarin dat gebeurd is, blijven een groot mysterie.

"We kunnen alleen definitieve antwoorden geven als het wrak van vlucht MH370 gevonden is", zei hoofdonderzoeker Kok Soo Chon op de persconferentie waarop het Maleisische onderzoekteam zijn resultaten voorstelde. Hij voegde eraan toe dat het zeer dikke rapport, dat normaal gezien finaal moest zijn, toch geen eindrapport is.

De conclusie van het onderzoeksteam is dan ook heel mager en laat veel nabestaanden ontgoocheld achter. Het rapport besluit met te zeggen dat het niet met zekerheid kan zeggen wat er precies met de Boeing 777 is gebeurd waardoor die is neergestort in de Indische Oceaan.

227 passagiers en 12 bemanningsleden

Vlucht 370 van Malaysia Airlines vertrok op 8 maart 2014 om 12.41 plaatselijke tijd in de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur richting Peking. Aan boord zaten 227 passagiers en 12 bemanningsleden, geen van hen is tot nu toe teruggevonden.

Een uur na het opstijgen verlaat vlucht MH370 het Maleisisch luchtruim met de woorden "Good night Malaysian three seven zero". De Vietnamese luchtverkeersleiding zou nadien nooit contact maken met de piloten van de Boeing 777.

Koerswijziging

Zo'n twee uur na het opstijgen merkt een militaire radar dat het vliegtuig zijn route heeft veranderd en terugkeert richting Kuala Lumpur om uiteindelijk nog tweemaal van koers te veranderen en door te vliegen richting Indische Oceaan. Het rapport dat vandaag vrijgegeven is, wijst erop dat die eerste koerswijziging meer dan waarschijnlijk manueel is gebeurd.

De onderzoekers konden wel niet achterhalen of het gezagvoerder Zharie Ahmad Shah (53), copiloot Fariq Abdul Hamid (27) of iemand anders was die MH370 van koers deed veranderen.

Zelfmoord of kaping?

Daarmee blijven twee van de meest genoemde theorieën over de mysterieuze verdwijning overeind. Veel luchtvaartspecialisten denken namelijk dat het vliegtuig is neergestort omdat de piloot of copiloot zelfmoord wilde plegen en hij daarbij 238 anderen mee de dood injoeg. Dat dit mogelijk is bewees Andreas Lubitz, de copiloot die in 2015 een vliegtuig van Germanwings deed crashen in de Alpen.

Een andere theorie gaat uit van een kaping. Na het verdwijnen van MH370 is er echter nooit een eis gesteld of is de eventuele kaping nooit opgeëist door een terroristische organisatie, iets wat zeer ongewoon is.

En nu?

Ondanks meer dan vier jaar onderzoek, miljoenen euro's en een zoveelste rapport staat de zoektocht naar de verdwenen vlucht MH370 van Malaysia Airlines dus nog geen stap verder. Daarmee blijft het een van de grootste vliegtuigmysteries uit de geschiedenis van de luchtvaart.

Het enige wat men bijna zeker weet is dat het vliegtuig is neergestort in de Indische Oceaan. Op de kust van verschillende Afrikaanse landen zijn namelijk brokstukken gevonden die gelinkt kunnen worden aan de verdwenen Boeing 777.

Er blijven veel vragen

Toch blijven er vooral vragen. Waarom is MH370 van koers veranderd? Waarom heeft de (co)piloot nadien nooit meer radiocontact gemaakt? Is het vliegtuig in de lucht uit elkaar gespat of nadat het in de oceaan is neergestort? Was het een ongeluk of kwaad opzet?

Familieleden hopen alvast dat de zoektocht naar het wrak van MH370 hervat wordt, al is dat niet eenvoudig. De onderzoekers weten namelijk nog altijd helemaal niet waar ze precies moeten zoeken en de Indische Oceaan is in die omgeving vaak tot 5 kilometer diep.

Lees meer

Dit al gelezen?