Facebook geeft inkijk in werking moderators om imago op te krikken, maar ’t is ‘gene vette’

29 juli 2018

Facebook heeft (summier) uitgelegd hoe hun moderators geselecteerd worden en hoe ze te werk gaan bij het beoordelen van content, die indruist tegen de regels van de sociale netwerksite. Bij Facebook maken ze deze move wellicht om transparanter over te komen en hun gekrenkte imago op te krikken. Toch hebben we nog steeds geen ruim inzicht in wat zo’n moderator nu precies doet op een werkdag en hoe objectief of subjectief ze oordelen.

Als we de blog Facebook moeten geloven, werken er tegenwoordig zo’n 20.000 mensen bij de afdeling safety and security. Ongeveer 7.500 van hen werkt als moderator binnen de ‘community’. Een moderator op Facebook is iemand die posts beoordeelt wanneer die gerapporteerd door andere gebruikers.

Minstens 80 uur training

In de blog wordt uitgelegd dat toekomstige moderators eerst wekenlang getraind worden. Ze krijgen eerst een uitleg over de specifieke taken en krijgen dan onder begeleiding van een instructeur praktische lessen. Die training duurt minimaal 80 uur.

Ook zijn er vaak coachingsessies waarbij de actieve moderators feedback krijgen van hun oversten.

Focus op lokale cultuur

Daarnaast krijgen moderators automatisch rapporten om te beoordelen. Om te beslissen of ze de berichten al dan niet verwijderen en of ze al dan niet sancties opleggen, houden de moderators rekening met hun locatie, tijdzone, taal en lokale cultuur. Zo schakelt Facebook, voor het het beoordelen van posts, liefst mensen in uit het land van de gebruikers, omdat ze dan de lokale gebruiken beter kunnen inschatten.

Bijgestaan door psychologen

Facebook laat nog weten dat de moderators door vier psychologen bijgestaan worden om om te gaan met schokkende beelden. Moderators die medische zorg nodig hebben, kunnen dat ook krijgen, staat er te lezen.

Normaal geven ze bij Facebook weinig informatie over hun moderators, daarom is dit ook vrij groot nieuws. Wellicht hopen ze bij Facebook hun beschadigde imago op te krikken. Toch komen we niks te weten over de persoonlijke omstandigheden of profielen van de moderators. In de blog wordt gesteld dat die informatie omwille van veiligheidsredenen niet vrijgegeven kan worden.

Tegenstrijdige regels

Facebook kreeg eerder kritiek op de manier waarop moderators ingezet worden. Zo bleek uit gelekte, interne documenten dat moderators maar tien seconden kregen om bepaalde posts en beelden te beoordelen. Ook zouden veel moderators de regels van Facebook niet goed snappen omdat die nogal complex en tegenstrijdig zijn. Verder zouden de moderators vaak met psychische problemen omdat ze zo dikwijls expliciete, seksuele en gewelddadige content te zien krijgen.

Eerder dit jaar kwamen Facebook en het databedrijf Cambridge Analytica in opspraak omdat ze gegevens van miljoenen Facebookgebruikers verzameld hadden via apps om gebruikersprofielen op te stellen en die te targetten.

Facebook-baas Mark Zuckerberg moest zich in de nasleep daarvan gaan verantwoorden in het Amerikaanse congres en in het Europees Parlement.

Lees meer

Dit al gelezen?