© iStock

Ook Belgische Ryanair-staking deze zomer: check of jij in de problemen zit

5 juli 2018

Het Belgische cabinepersoneel zal, net zoals de Ierse collega's, staken op 25 en 26 juli. Da's net een heel druk moment voor de lowcostairline. Of de piloten ook staken, is nog niet duidelijk, maar zonder cabinepersoneel vertrekken de vluchten alvast niet.

Nadat eerder de Ierse, Spaanse, Portugese en Italiaanse Ryanair-vakbonden al hadden aangekondigd dat ze zouden gaan staken op de luchthavens, heeft nu ook het Belgisch cabinepersoneel beslist. Op 25 en 26 juli wordt er dus gestaakt door Ryanair, zowel op Zaventem als op de luchthaven van Charleroi.

Tot veertig procent staakt

Dat de staking in verschillende landen doorgaat, heeft wellicht ook impact op de gevolgen voor reizigers. Ryanair vliegt voor stakingen al eens piloten over vanuit andere landen, om de consequenties te minimaliseren. Toch denken de vakbonden dat er flink wat vliegtuigen aan de grond blijven. De christelijke vakbond zegt aan De Standaard dat ze 30-40% van het cabinepersoneel als lid hebben.

Waarom staken de stewards en stewardessen? De bonden willen vooral dat de cabin crew wordt erkend door Ryanair en dat ze dus niet via onderaannemers werken. Daar komt nog bij dat veel cabin crew daarom niet onder de Belgische arbeidswetgeving vallen. Dat heeft voor de werknemers een pak nadelen: er zijn geen officiële vakbondsvertegenwoordigers en dus ook geen cao's.

Targets over veiligheid

Maar het gaat niet alleen om wetgeving. Volgens de vakbonden zou Ryanair vooral gefocust zijn op de verkoop aan boord, niet op de veiligheid van passagiers en personeel. Dat is uiteindelijk één van de kerntaken van de cabin crew: de veiligheid garanderen. In plaats daarvan zijn er targets per vliegtuig voor de verkoop. De druk op die targets verhoogt ook naarmate ze behaald worden.

Op 12 juli staakt Ryanair Ierland, de piloten in het bijzonder, en ook dan zullen Belgische reizigers moeilijkheden ondervinden. De Ierse piloten hebben namelijk Europese basissen van waar ze vertrekken en dat enkele Belgische vliegtuigen daar impact van ondervinden, lijkt onvermijdelijk.

Lees meer

Dit al gelezen?