Onrush: een racegame voor wie niet van racen houdt (maar wel van spektakel)

22 juni 2018

'Onrush' is een game die we moeilijk in een categorie kunnen onderbrengen. Het lijkt een racegame, maar dat is het eigenlijk helemaal niet. Niet alleen omdat je niet met serieuze auto's rijdt, het is ook totaal niet de bedoeling om als eerste over een finishlijn te komen. Noem het een soort arcadespel, waarbij spektakel centraal staat.

Ben je een liefhebber van een sterke racegame, zoals Forza of Gran Turismo? Dan hoef je bij Onrush geen grote verwachtingen te koesteren. Dat wil niet zeggen dat het geen leuk spelletje is waar iedereen zich wel mee kan vermaken. Vergeet het idee dat je in een race als eerste over de streep moet komen, want die finishlijn bestaat hier gewoon niet. Onderweg moet je dingen doen om als eerste een doel te bereiken. En dat doe je ook nog eens in twee teams in een enorm chaotische wedstrijd.

Motorstorm

Dat deze game van Codemasters komt, is toch opmerkelijk. Die ontwikkelaar heeft verschillende serieuze racesimulators achter z'n naam staan, maar nu doen ze toch iets totaal anders. Ons eerste gevoel was een flashback naar de tijd dat we voor het eerst Motorstorm mochten spelen. Scheuren door de wildernis met zware trucks, motoren of buggy's, ... dat doe je in Onrush dus ook. Maar daar stopt die vergelijking ook meteen.

Pas tijdens de eerste 'race' ontdek je dat het geen race is, en het is dan ook een beetje moeilijk uit te leggen wat de bedoeling is, maar we gaan toch een poging doen. Voor iedere wedstrijd krijg je overigens ook een woordje uitleg, zodat je wel ongeveer weet wat je moet doen. Eén van de opties is zoveel mogelijk punten te verdienen in een soort levensbalk. Die punten verdien je door te boosten. En om te boosten moet je dan weer een andere balk vullen door allerlei zaken te doen die je in het echt niet met een auto mag doen. Op tegenstanders beuken, door de lucht vliegen, etc.

Je vult die balk samen met vijf andere spelers en neemt het op tegen een ander team van zes. Je mag verschillende rondjes spelen voor de winnaar bekend is - vaak is dat degene die als eerste twee of drie rondes gewonnen heeft. En die volgende ronde laadt meteen terwijl je aan het rijden bent, zodat deze game qua laadtijden een goede indruk maakt. Behalve je tegenstanders worden er ook nog eens anonieme wagens en motors gedropt. Zij verdwijnen gewoon wanneer je erop knalt, maar leveren een boost op.

Spelen met vrienden

Er is ook wel wat variatie voorzien in de wedstrijden. Zo is er ook een race met poorten die je door moet rijden. Ondertussen tikt een klok af, maar iedereen in je team verdient bonusseconden dankzij die poorten. De winnaar is het team dat het langst stand houdt voor de klok op nul springt. In nog een andere modus is er het last man standing principe. Iedereen heeft drie levens, en de verliezer is het team dat als eerste geen spelers meer heeft.

Het klinkt dus allemaal een beetje als een kruising tussen een racegame en een shooter. Schieten moet je echter nooit doen, maar het format is er wel en de actie ook. Je kan immers tegenstanders voor een paar seconden elimineren door er tegenaan te beuken. Dat geeft dezelfde voldoening als een rake knal in een shooter.

Al die variatie maakt het mogelijk om een paar uur gefascineerd in de single player te gamen, maar je hebt intussen al door dat deze game echt wel bedoeld is om online te spelen. Je moet die single player wel een tijdje spelen, zodat je de game onder de knie krijgt, maar daarna verhuis je naar de online races. Daar is deze game echt voor gemaakt, en het is dan ook erg prettig. Nu maar hopen dat iedereen er zo over denkt en we binnenkort geen uren moeten wachten om tegenstanders en medespelers te vinden.

Conclusie: 7/10

Onrush is een aangenaam tussendoortje, en heel geschikt voor iedereen die graag online speelt. Hou er wel rekening mee dat de kans bestaat dat er op termijn maar een kleine groep online spelers overblijft, en dan zit je wel snel door deze game. De single player biedt een paar uur plezier, maar is toch vooral een soort opwarming voor de online actie. Daarom ligt de prijs van de game nu misschien toch een beetje te hoog, en dus vrezen we een beetje voor het aantal online tegenstanders ...

Lees meer

Dit al gelezen?