© Getty

Netflix steekt Disney voorbij op de beurs en wordt zo het meest waardevolle mediabedrijf in de Verenigde Staten

25 mei 2018

Disney is sinds gisteren niet langer het waardevolste mediabedrijf in de Verenigde Staten. Streamingdienst Netflix overklaste mediagigant Disney op de beurs en komt zo op nummer één te staan. Met een waarde van zo'n 131 miljard euro steeg hun aandeel sinds januari met maar liefst 70 procent.

Netflix is de laatste maanden all over the place. Met hun eigen Netflix Originals scoren ze bijzonder goed en ondertussen heeft de Amerikaanse streamingdienst ruim 125 miljoen abonnees.

Gigantische stijging

Wanneer de beursanalisten de aandelen van Netflix bekeken, vielen ze bijna van hun stoel. Sinds januari steeg de waarde van hun bedrijf met 70 procent en dat is spectaculair veel. In de maanden januari, februari en maart kreeg het mediabedrijf er bijna 7,5 miljoen klanten bij en daarmee werd hun verwachte aantal klanten met ruim een miljoen overschreden.

Het aandeel van Netflix stond gisteren op 352 dollar, wat omgerekend ongeveer 300 euro is. En met die waarde steken ze Disney dus voorbij. Terwijl Netflix als bedrijf momenteel op een waarde van 131 miljard euro staat, staat Disney op 130 miljard euro. Voor ons een groot verschil maar voor beide bedrijven betekent het toch een nek-aan-nek-race.

Concurrentie is groot

Het is niet voor niets dat de strijd om de eerste plaats tussen deze twee mediagiganten gaat. Ze zijn beiden ongelofelijk populair maar toch kan er maar één de grootste zijn. En om dat te verwezenlijken investeren beide bedrijven erop los. Netflix doet dat vooral in zelfgemaakte producties, de Netflix Originals, die meestal per seizoen online komen waardoor de abonnees ze meteen in één keer kunnen uitkijken.

Disney zette eerder al de samenwerking met Netflix stop omdat ze met hun eigen online streamingdienst zouden komen. Daarnaast namen ze enkele maanden geleden 21st Century Fox over waardoor ze nu bijvoorbeeld ook over de tv-zender National Geographic beschikken. Maar dan is er weer Netflix die vorige week een gigantische deal met de Obama's sloot. En zo pingpongen de twee mediabedrijven de macht heen en weer.

Lees meer

Dit al gelezen?