© Project: Battle

'Fortnite'- en 'PUBG'-gamers: er is met 'Project: Battle' een nieuw spel dat de concurrentie schrik aanjaagt tot in de rechtbank

24 mei 2018

'Fortnite' en 'PlayerUnknown's Battlegrounds' moeten zowat dé populairste games van het moment zijn. Er zijn al een hele hoop games die probeerden de Battle Royal-fun van 'Fortnite' en 'PUBG' te evenaren, maar met 'Project: Battle' zouden ze nu echt wel een geduchte concurrent kunnen krijgen. 'Project: Battle' lijkt het beste van beide games te gaan combineren, maar velen vragen zich dan ook af of het niet gewoon een schaamteloze kopie is.

Het succes van Fortnite en PlayerUnknown's Battlegrounds, twee games die de Battle Royale-scene domineren, zet andere producenten natuurlijk aan het denken. Velen probeerden het, maar voorlopig kan er geen enkel game aan Fortnite en PUBG tippen. Voorlopig, want met Project: Battle is er een alfa-versie van een nieuw mobiel game gelanceerd dat het beste van beide games lijkt te combineren, de vraag is of ze niet net té veel overnemen van die twee hyperpopulaire games ...

Fortnite en PUBG zijn dan wel de bekendste, ze hebben niet het alleenrecht op de Battle Royal-formule, een soort last man standing gameformule waarbij vaak de speelbare kaart ook steeds kleiner wordt om spelers naar elkaar toe te dwingen. Het staat Project: Battle dan natuurlijk vrij om mee te proberen surfen op dat BR-succes. Maar er zijn nog een heel aantal andere dingen die sommigen net iets te veel doen denken aan de twee andere games.

Quantum cube energy

Wie beelden van Project: Battle bekijkt, ziet meteen al de gelijkenis. De cartoonachtige graphics doen enorm denken aan Fortnite. Maar het ging ook voor anderen dingen even kijken bij de concurrentie. Fortnite voegt zo bijvoorbeeld een leuke extra toe aan die Battle Royal-gameplay door spelers ook zelf dingen te laten bouwen, zoals muren en vloeren. Het lijkt misschien een kleine toevoeging, maar elke Fornite-speler weet dat het qua gameplay een enorm verschil maakt. En laat net dat een van de dingen zijn die ook Project: Battle zal gaan gebruiken.

Al is het verschil dat je in P:B geen bomen of al bestaande muren zal moeten breken, zoals in Fortnite het geval is, maar moet je er zogenaamde 'quantum cube energy' gaan verzamelen. Dat kan je dan weer halen uit alle breekbare objecten. Je kan er ook niet alleen muren en vloeren mee bouwen, maar ook bijvoorbeeld radars. Het is duidelijk waar ze de mosterd hebben gehaald, maar ze proberen er toch ook wel (een beetje) van af te wijken.

Futuristisch

Ook van PUBG nemen ze zaken over, zoals bijvoorbeeld het gebruik van voertuigen. In PUBG kan je je in auto's, pick-ups en boten verplaatsen. P:B zou daar dan ook nog eens vliegtuigen aan toevoegen.

Maar waar Project: Battle zich nog het meeste afscheidt van de twee grote concurrenten is de wapens. PUBG houdt het op realistische, hedendaagse wapens en Fortnite vertaalt die in een soort cartoonversie, maar bij NetEase, de producent van Project: Battle, houden ze blijkbaar meer van sci-fi. Je zal er namelijk een hele hoop futuristische wapens tot je beschikking hebben en ook je bouwwerken zullen een sci-fi-touch hebben.

Rechtszaak

Het is dus duidelijk dat Project: Battle het beste van beide games probeert te combineren en er ook z'n eigen draai aan wil geven. En dat doet het niet zomaar, want PUGB Corp, de studio achter PUGB, spande begin april al een rechtszaak aan tegen NetEase omdat hun Rules of Survival- en Knives Out-games "het uitzicht en het algemene audiovisuele beeld van PUBG's Battleground-game imiteren, evenals verschillende karakteristieke elementen en combinaties van elementen in PUBG".

Daarbij halen ze een hele hoop dingen aan die, volgens hen, onder hun copyright vallen, zoals de mappen, locaties, het krimpende speelveld en ga zo maar door. Voor het overgrote deel zullen ze hier waarschijnlijk bot vangen omdat elementen zoals het Battle Royal-principe en het krimpende speelveld nu eenmaal algemeen goed lijken te zijn. Al zijn er wel een aantal elementen die niet alleen duidelijk afgekeken zijn maar ook kunnen geclaimd worden door PUBG. Een duidelijk voorbeeld daarvan is de 'Winner Winner, Chicken Dinner'-slogan waarmee winnaars worden gefeliciteerd, die gewoon is overgenomen.

Schaamteloze kopie?

NetEase is er echter van overtuigd dat met Project: Battle genoeg doen om zich af te scheiden van de andere Battle Royal-games. Wat denken jullie: is het schaamteloze kopie of krijgen Fortnite en PlayerUnknown's Battlegrounds er een grote concurrent bij?

Lees meer

Dit al gelezen?