© epa

Al meer dan 60.000 mensen getroffen: Brussels Airlines staakt verder

17 mei 2018

De staking bij de grootste Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines blijft maar duren. Al 60.000 mensen raakten niet weg, 500 vluchten zijn geschrapt. Vannacht kwamen vakbonden en directie niet tot een akkoord. Structureel zit het fout: de vakbonden vertrouwen de Duitse eigenaars niet, want die laten niet in hun kaarten kijken.

Lufthansa, de grootste Duitse luchtvaartmaatschappij, is de eigenaar van Brussels Airlines. In februari maakten de Duitsers bekend dat ze de Belgen zouden opslorpen. Maar details bleven toen, tot nu overigens, helemaal uit. Vanaf 2017 is het bedrijf 100 procent van de Duitsers, al beloofden die om nog twee jaar de naam niet te veranderen. En tot 2018 kregen de Belgen in de raad van bestuur, onder andere voorzitter Etienne Davignon, vetorecht. Die periode zit erop sinds januari, en de Duitsers houden zich dus niet meer in. In februari moest de CEO, Bernard Gustin, z'n koffers pakken.

De onrust ging nooit weg bij het personeel. Verdwijnt de luchtvaartmaatschappij, en wordt ze Eurowings, het nu al bestaande low cost merk van Lufthansa? Dat is in elk geval het meest waarschijnlijke scenario.
"Brussels Airlines blijft Belgisch en er komt geen sociaal bloedbad", bezwoer Etienne Davignon, de voorzitter van de raad van bestuur. Maar het gevoel bij de vakbonden is duidelijk: Davignon is niet de man waar je uiteindelijk knopen mee doorhakt. Het zijn de Duitsers die aan tafel moeten komen.

Bovendien is er wereldwijd enorme vraag naar piloten. Die combinatie deed de piloten beslissen om, met het cabinepersoneel, betere voorwaarden en werkuren te eisen. Maar bonden en directie raakten er dus niet uit, de kans is groot dat er later meer acties gaan komen. Daar dreigen de vakbonden mee: als er geen compromis komt, wordt in juni ook twee dagen gestaakt.

Hoe is het zo ver kunnen komen?

Dat Brussels Airlines met Lufthansa zoveel onrust kent, heeft alles te maken met hoe het bedrijf tot stand kwam. Het waren Maurice Lippens, toen de sterke man van Fortis en Etienne Davignon, die als duo in 2002 Brussels Airlines deden opstarten, uit het ten onder gegane Sabena. SN Brussels Airlines nam de slots over van Sabena op lucratieve routes en kon doorstarten. Lippens en Davignon spoorden al hun industriële 'vrienden' aan om mee te stappen in de nieuwe luchtvaartmaatschappij.

Uiteindelijk stapten kleppers als Electrabel, Fabricom, Fortis, KBC, Belfius, ING, P&V, Axa, AG, Solvay en UCB in het kapitaal. Twee jaar later kwam er een fusie met Virgin Airlines in Brussel, de luchtvaartmaatschappij van Richard Branson. Het nieuwe Brussels Airlines was een fusie tussen een lowcost airline (Virgin) en een speler met een sterk Afrikaans netwerk (SN Brussels). Dat 'hybride model' zou nooit weg gaan lowcost in Europa, luxespeler in Afrika. Vandaag dreigt dat laatste in Lufthansa op te gaan, en dat eerste Eurowings te worden.

Want in 2008 besliste dat Belgische establisment om te verkopen aan Lufthansa. Brussels Airlines had in de zes jaar van haar bestaan eigenlijk alleen maar zwarte sneeuw gezien. De Duitsers onderhandelden heel scherp: 65 miljoen euro zo'n 45 procent over van de luchtvaartmaatschappij, maar vooral de deal dat ze de rest van het bedrijf in 2016 voor maar 2,6 miljoen konden kopen. Dat deden ze, en vanaf 2018 hebben ze dus alle touwtjes in handen.

Lees meer

Dit al gelezen?