© Istock

Na het bloedbad van populaire tv-series: Netflix zet nog meer in op eigen werk met 470 Originals nog dit jaar

15 mei 2018

Vorige week sneuvelde bijna dagelijks een populaire tv-serie. Reeksen die na een paar seizoenen door hun netwerk zijn stopgezet, doorgaans omdat ze niet meer de indrukwekkende kijkcijfers van hun eerste seizoen halen. Sommige van die reeksen worden ook door Netflix verdeeld, maar dan hebben we toch een beetje goed nieuws. Netflix gaat 85 procent van z'n budget in Originals steken, en dit jaar krijgen we nog zeker 470 nieuwe series en films.

Het was ons het weekje wel. Bijna iedereen zag vorige week minstens één van z'n favoriete series sneuvelen. Ergens logisch, want als je meer en meer nieuwe reeksen lanceert, dan moet je ook strenger zijn als de kijkcijfers terugvallen. Wat opviel is dat de hakbijl vooral bij de grote tv-zenders werd bovengehaald. Zij moeten deze week hun najaar afronden voor de adverteerders en dus moesten knopen worden doorgehakt. Brooklyn Nine-Nine was aanvankelijk het grootste slachtoffer, maar NBC was er als de kippen bij om de serie van FOX over te nemen.

De meeste series hebben weinig invloed op het aanbod van Netflix, behalve dan Designated Survivor, een zeer geliefde reeks met Kiefer Sutherland die de streamingsdienst hier verdeelde. Na het tweede seizoen, dat deze week eindigt, zit het erop. Er komt dus geen derde seizoen. Spijtig, want sommige series kennen zo geen officieel einde, en dan heb je daar zo lang voor televisie gekeken. Alsof je een boek leest en plots ontdekt dat de laatste vijftig bladzijden ontbreken.

Netflix Originals

Ook Netflix moet streng zijn als series niet functioneren, maar daar zien we toch vaker dat er ergens nog een punt achter wordt gezet in de vorm van een kort slotseizoen, een laatste aflevering of zelfs een film. Dan is het goed nieuws wanneer de 'Content Chief' van Netflix, Ted Sarandos, aankondigt dat ze een groot deel van hun budget in eigen content gaan steken. Dat deden ze al, maar de cijfers voor de rest van 2018 zijn indrukwekkend. Nog voor het einde van het jaar komen er 470 originele series en films bij. Dat is een gemiddelde van 58 per maand.

Netflix strooit niet graag met kijkcijfers, maar Sarandos verklapt aan Variety wel dat meer dan 90 procent van de gebruikers regelmatig naar een Original kijkt. Intussen willen ook steeds meer bekende namen een serie voor Netflix maken. Zo zal Oscar-winnaar Guillermo del Toro een horrorserie gaan regisseren. Nog goed nieuws, want Lost in Space zal zeker een tweede seizoen krijgen.

Grote namen op komst

Bij Netflix lijkt de strijd met klassieke televisie intussen gestreden. Terwijl de grote netwerken hun geschrapte series straks zullen vervangen door nieuwe show, heeft Netflix de focus op de concurrentie met andere streamingsdiensten gelegd. En dan lijkt vooral Disney de grote uitdager te gaan worden. Volgend jaar verwachten we dat die strijd in alle hevigheid zal losbarsten.

Daarvoor is Netflix een pak grote namen aan het binnenhalen. Shonda Rhimes bijvoorbeeld, bekend van Grey's Anatomy en Scandal. En ook Ryan Murphy, bedenker van American Crime Story, American Horror Story en Nip/Tuck. En er zijn er nog meer in aantocht, maar Netflix weigert voorlopig meer namen te noemen.

Het hoeven voor Sarandos ook niet altijd grote producties te zijn. Zo horen we wel eens dat de films op Netflix van povere kwaliteit zijn. Maar ook een film met een laag budget haalt tien miljoen kijkers, en bereikt dus zo een eigen publiek. Het aantal blockbusters blijft beperkt en dat doet Netflix bewust. Ze kunnen veel geld betalen voor de licentie van een film die tien maanden eerder in de bioscoop te zien was, maar de kans is groot dat veel mensen al zijn gaan kijken. "Dan kunnen we die miljarden dollars beter in een originele film steken", zegt Sarandos.

Lees meer

Dit al gelezen?