© iStock

Wat is nu het verschil tussen al die soorten yoga en waarom is het goed voor je?

15 mei 2018

Yoga is nog steeds heel populair en het is zowel een manier om te ontspannen als een workout. Ondertussen zijn er verschillende soorten yoga, maar wat is nu het verschil en waarom is yoga goed voor je?

Wie aan yoga doet kan daar heel wat positieve effecten van ondervinden. Het verlaagt stress en het is goed voor je humeur, maar het zorgt ook voor een betere ademhaling en wie vaak aan yoga doet versterkt zijn spieren, is meer flexibel en dat verlaagt het risico op verwondingen. Ondertussen zijn er verschillende soorten yoga en Business Insider sprak een yoga instructeur over de verschillende soorten yoga.

Ashtanga vinyasa yoga

Dit is de meest bekende en populairste vorm van yoga, het is ook de basis voor alle andere yogavarianten. Hierbij voer je verschillende houdingen in een reeks na elkaar uit, omdat je vlotte overgangen moet maken van de ene houding naar de andere wordt dit ook wel dynamische yoga genoemd. Zo een overgang noem je een vinyasa.

Je kan dit type yoga onderverdelen in: ashatanga en vinyasa yoga. Bij ashtanga yoga is de houding het belangrijkst en bij vinyasa ligt de focus vooral op de ademhaling en meditatie. Deze vorm van yoga is niet echt een stevige workout, maar het vergt wel wat focus. Het geeft je een betere ademhaling, het zorgt voor rust, ontspanning en een betere doorbloeding van de spieren.

Hatha

Deze vorm van yoga is een afleiding van de ashtanga yoga. Ook bij hatha voer je een reeks houdingen na elkaar uit, maar hier gaat het vooral om statische houdingen. De bekendste houding is de zonnegroet. Bij hatha is vooral de combinatie van lichaamshoudingen en ademhalingstechnieken belangrijk om controle te krijgen over lichaam en geest. Dit is een meer fysieke yogavariant, maar het helpt ook om stress te verminderen en het heeft een positief effect op het zenuwstelsel.

Power

Power yoga gaat nog een stapje verder dan hatha. Hier valt het meditatie gedeelte van yoga weg en is het meer een echte workout. Hier is er geen vaste reeks houdingen en dat is belangrijk omdat je spieren zo niet kunnen wennen aan de oefeningen. Deze sportievere variant maakt je fitter en zorgt voor sterkere en flexibelere spieren.

Bikram

Bikram is een aparte categorie van yoga, een soort combinatie van yogaoefeningen en een sauna. Bij deze variant voer je in 90 minuten 26 klassieke yogahoudingen uit en die komen altijd in dezelfde volgorde. Veel afwisseling zit er niet in, maar dit soort yoga heeft heel wat voordelen. Omdat je oefeningen combineert met een warme omgeving zorgt dat voor soepelere spieren, wat de kans op blessures kleiner maakt. Omdat het zo warm is, zweet je makkelijker en dat helpt bij het verliezen van afvalstoffen.

Welke yogavariant wil jij eens uitproberen?

Lees meer

Dit al gelezen?