Putin opent vandaag z'n favoriete prestigeproject, maar of het een succes wordt is allesbehalve zeker

15 mei 2018

Vladimir Putin gaat vandaag officieel de brug van 19,5 kilometer openen die de Krim met Rusland verbindt. Vanaf morgen moeten Russen dus niet langer een veerboot nemen, maar kunnen ze met de auto naar de "parel van de Zwarte Zee". In de Krim verwachten ze dat door de brug het toerisme in al z'n glorie hersteld wordt. Maar, dat zou wel eens dik kunnen tegenvallen. Net als die brug zelf trouwens.

Ooit was het rotsachtige en groene schiereiland met zijn zachte klimaat en kustlijn een geliefd vakantieoord. Het was de favoriete vakantiebestemming van de Romanovs bijvoorbeeld. In 1954 gaf sovjetleider Nikita Chroesjtsjov de Krim cadeau aan Oekraïne, als gebaar van goede wil. In de praktijk veranderde er niets, aangezien Oekraïne een deelrepubliek van de Sovjet-Unie was. Maar die Sovjet-Unie viel uit elkaar in 1991 en daardoor werd de Krim effectief een deel van het onafhankelijke Oekraïne.

Vier jaar geleden vielen Russische troepen het Oekraïense schiereiland binnen, nadat een nieuwe regering in Kiev een pro-Europese koers was gaan varen. Niet veel later werd de Krim door Moskou geannexeerd. De deels Russische-sprekende bevolking had zich in een omstreden referendum uitgesproken vóór aansluiting bij Rusland. Het referendum werd internationaal niet erkend.

Veerboot no more

Na de annexatie van de Krim in maart 2014 beloofde president Putin dat hij "beter voor de Krim zou zorgen dan Oekraïne had gedaan". En één van de eerste zaken die hij besliste daarin, was om de aanleg van de brug tussen het Russische vasteland en de Krim te versnellen. Daardoor moeten Russen niet meer door Oekraïne te reizen als ze over land naar de Krim willen.

Via Oekraïne reizen willen de meeste Russen niet, gezien de beroerde verhouding tussen Moskou en Kiev, en ze moesten dus een veerboot nemen vanuit Kertsj. Toeristen, maar ook vrachtwagenchauffeurs, stonden doorgaans uren in de file voordat ze een plekje op die boot konden bemachtigen.

Moskou hoopt met de brug onder meer het toerisme op de Krim te stimuleren. Ze heeft naar schatting 3,5 miljard euro gekost.

Maar: willen Russen er wel op vakantie gaan?

De vraag is nog maar of er echt een pak meer Russen op vakantie zullen gaan in de Krim. Door de dure roebel is het voor Russen goedkoper om naar het buitenland op vakantie te gaan. Het is niet alleen goedkoper voor hen om naar bijvoorbeeld Turkije, Egypte of Thailand te gaan; de infrastructuur op de Krim is ook hopeloos verouderd in vergelijking met die plaatsen.

En hoe mooi de Krim ook is, het schiereiland heeft niet zoveel te bieden in vergelijking met de hierboven genoemde hotspots als je echt massatoerisme wil stimuleren: de stranden zijn klein, zijn niet van zand maar van (grote) kiezel en de meesten die wél de moeite zijn, horen ondertussen bij niet vrij toegankelijk privébezit.

Brug die gedoemd is?

En dan is er de brug zelf. Volgens experts is de brug gedoemd op langere termijn serieuze problemen te gaan vertonen. te mislukken. De zeebodem tussen het vasteland en de Krim is niet erg stabiel (door diepliggende moddervulkanen en een slibachtige bodem), de stromingen zijn sterk en onvoorspelbaar en het kan er enorm stormen. Omstandigheden die volgens de meeste ingenieurs niet geschikt zijn voor een brug.

Het megaproject heeft de Russische belastingbetalers 3,5 miljard euro gekost. Zoals dat gaat in het Rusland van Putin, was er nooit een openbare aanbesteding voor. Bouwbedrijf Strojgazmontazj kreeg het contract. Dat Strojgazmontazj geen ervaring in de bruggenbouw had, was van geen tel. Dit wel: de broers Rotenberg, van wie dat bedrijf is, zijn twee goeie vrienden van Putin.

Lees meer

Dit al gelezen?