© iStock

Gewichtheffen helpt je om symptomen van depressie te verminderen

14 mei 2018

Er zijn verschillende manieren om je mentale gezondheid te verbeteren en voor iedereen kan dat iets anders zijn.  Dat sporten één van die manieren is, wordt al langer gezegd, maar een nieuwe studie geeft aan dat gewichten heffen het meest geassocieerd wordt met een duidelijke vermindering van symptomen van depressie.

Volgens onderzoekers van de University of Limerick zou gewichten heffen een positief effect hebben op je mentale gezondheid. Ze kwamen tot deze conclusie door de resultaten van 33 verschillende klinische studies te analyseren. Die studies hadden als doel om aan te tonen of weerstandstraining (krachttraining) een effect heeft op enkele symptomen van depressie, dat schrijft The Independent.

Extra therapie

Aan de verschillende studies namen in totaal 1.877 mensen deel. Daar werd er vooral gekeken naar symptomen zoals een gevoel van waardeloosheid, geen of weinig interesse om dingen te doen en een slecht humeur. Gewichten heffen is natuurlijk geen wondermiddeltje en het is dus niet genezend, maar het kan wel als een alternatieve of extra therapie gebruikt worden voor wie kampt met depressieve gedachten.

Brett Gordon, één van de onderzoekers, stelt dat er een grotere vooruitgang werd opgemerkt bij volwassenen die wel enkele symptomen van depressie vertoonden dan bij volwassenen die die symptomen niet hadden. Dit geeft aan dat weerstandstraining positieve kan hebben. Maar bij de auteurs van de studie klinkt ook het volgende: “Er is nog meer research nodig om te bevestigen dat krachttraining even effectief zou kunnen zijn als andere behandelingen als medicatie.”

Waarom gewichten heffen?

Krachttraining is al lang niet alleen meer voor bodybuilders, het wordt steeds populairder in de fitness en ook meer en meer vrouwen geven de gewichten een kans. Het is niet omdat je gewichten heft dat je er gaat uitzien als een bodybuilder, er zijn verschilde redenen waarom mensen wel voor gewichtheffen kiezen als fitnessactiviteit. Zo zorgt het voor sterkere spieren, een betere fysieke conditie en geeft het je metabolisme een boost.

Maar het heeft dus ook positieve effecten op je mentale gezondheid. Gewichten heffen is een goede manier om aan je zelfvertrouwen te werken, want het zien van persoonlijke vooruitgang werkt bevredigend. Dit wil niet zeggen dat we met z’n allen de fitness moeten induiken en gewichten moeten heffen, maar het is altijd het proberen waard. En je hoeft er niet per se voor naar de fitness, je kan natuurlijk ook thuis met lichte gewichtjes beginnen.

Lees meer

Dit al gelezen?