© iStock

Peperdure tweedehandstickets ook beu? Deze Britse start-up wil er iets aan doen met blockchaintechnologie

7 mei 2018

De kersverse, Britse start-up Aventus wil met een systeem dat ze “de bitcoin van het ticketsysteem” noemen, een einde maken aan ticketfraude en de doorverkoop aan woekerprijzen. Hun technologie zal voor het eerst gebruikt worden voor de verkoop van tickets voor de Wereldbeker voetbal in Rusland.

Annika Monari en Alan Vey, twee twintigers die pas afgestudeerd zijn van het prestigieuze Imperial College London, zetten een start-up op poten rond blockchaintechnologie en tickets voor grote evenementen. Daarvoor maken ze gebruik van hun eigen software, Aventus Protocol. Dat is een vorm van blockchain waarmee evenementorganisatoren elk ticket een unieke identiteit kunnen geven die aan de eigenaar gelinkt wordt. Dat schrijft de Britse krant The Guardian. Aventus Protocol draait op ethereum.

Omdat de tickets op blockchain gebaseerd zijn, kan voor elk nieuw ticket nagegaan worden of het om een versleutelde versie van een vorig ticket gaat. Tickets kunnen dus niet meer vervalst worden. Als tickets doorverkocht worden, kunnen organisatoren onveranderlijke prijskaartjes op de tickets aanbrengen en ze kunnen nagaan wie de nieuwe eigenaar van het ticket is. Ook woekerprijzen behoren dus tot het verleden.

Wereldbeker als ultieme test

De Aventus Protocol-software van de Britse twintigers wordt voor het eerst ingezet voor de verkoop van de 10.000 tickets voor de 2018 FIFA Wereldbeker in Rusland. Daarvoor gaan ze in zee met het bedrijf Blocside. Als zich daar geen grote problemen bij voordoen, mogen Monari en Vey zich wellicht aan een bruisende carrière verwachten.

Bovendien zijn ze van plan om in 2019 samen te werken met voetbalclubs. Ze zeggen in The Guardian dat hun prille zakenleven tot nu toe “een fantastische reis” was: “Vroeger zaten we koffie te drinken in ons studentenhuis en ons druk te maken over lessen. Nu kunnen we hopelijk de mensen zijn die de problemen van de ticketindustrie van de kaart vegen. Dat zou ongelooflijk voelen en zo’n prestatie voor ons zijn.”

Leeftijd als troef

Het duo heeft diploma’s in artificiële intelligentie en deeltjesfysica. Ze stellen ook dat het de perfecte timing voor het project was: “We hebben geen afbetaalleningen, geen echtgenoten, we hebben eerder al samengewerkt en we hebben geen kinderen. Nu is het moment.”

“Er zijn nochtans momenten geweest dat mensen ons als een grap zagen vanwege onze leeftijd. Sommige mensen dachten automatisch dat we niet wisten waar we over spreken.”

Een miljard per jaar

De Britse muziekindustrie, die zo’n 4,5 miljard pond waard is, zou jaarlijks ongeveer een miljard pond mislopen door de tweedehandsverkoop. Radiohead voerde eerder al een regel in dat je identiteitskaart overeen moest komen met de naam op je concertticket, maar dat had om juridische en praktische redenen amper succes. Ook Adele voerde eerder al campagne tegen woekerprijzen, maar ondanks alles werden tickets online aangeboden aan prijzen tot 9.000 pond.

Hoge pieten enthousiast

Economieprofessor Mike Waterson van Warwick University was de technische adviseur van Monari en Vey. Volgens hem zit er “veel potentieel in het project”: “Het is erg nuttig om de markt te bekijken vanuit een fris perspectief. Ze zullen een grote impact op de markt hebben als er genoeg mensen toehappen.”

Entertainmentpromotor Bernie Dillon, die vooral bekend is voor zijn samenwerking met Santana en Eric Clapton, is dolenthousiast: “Iedereen die ooit een groot evenement heeft bijgewoond of georganiseerd, is al eens slachtoffer geweest van nagemaakte tickets of torenhoge herverkoopprijzen. Aventus brengt een frisse oplossing die fraude en woekerprijzen voor eens en altijd kan tegengaan.”

Lees meer

Dit al gelezen?