© (CC)

Een hele dag achter de computer? Beweeg meer met deze tips

27 april 2018

Heb jij een kantoorjob en vaak het gevoel dat je veel te weinig beweegt? Dan ben je waarschijnlijk niet de enige! Heel wat mensen worden futloos en moe door weinig beweging tijdens de werkuren. Maar je kan hier makkelijk verandering in brengen door deze kleine aanpassingen te maken.  Wedden dat je je fitter zal voelen? 

1. Beter slapen

Fitter zijn op het werk begint eigenlijk bij je nachtrust. Door 's nachts goed te slapen, voel je in de ochtend veel meer energie en zal je meer zin hebben om actief te zijn op het werk.

Ben je iemand die niet op tijd in bed kruipt en liever een uur naar een scherm kijkt voor het slapengaan? Dan moet je jezelf gewoon wat moe maken voor je gaat slapen. Las een korte workout in voor je erin kruipt en hou die smartphone maar goed uit je buurt.

Is een workout een beetje te veel gevraagd? Probeer dan een boek te lezen of iets te doen waar geen scherm bij komt kijken.

2. Stappenteller aanschaffen

Als je een job hebt waar je een hele dag achter een computer zit, kan het aantal stappen per dag laag zijn. Maar echt ... HEEL laag. Daarom monitor je dit best met een stappenteller zodat je meer zicht hebt op je beweging. Met zo'n teller weet je perfect hoeveel stappen je hebt gezet en hoeveel je nog te gaan hebt tot je je doel hebt bereikt.

3. Minder mailen

We hebben allemaal een slechte gewoonte gecreëerd op het werk: je collega aan de overkant mailen. In plaats van een mail te sturen, loop je beter even naar die persoon om je vraag te stellen. Zo beweeg je meer en heb je ook nog eens wat menselijk contact.

4. Geniet meer

Ook op het werk zou je jezelf moeten verzorgen. Door meer voor jezelf te zorgen tijdens de werkuren zal je automatisch ook meer bewegen. En de manier waarop je dat kan doen, is best makkelijk.

Zo kan je bijvoorbeeld één dag van de week een lunchpauze nemen met een vriend(in) in een leuke toffe ontbijtzaak. Of als je een blouse hebt zien hangen in een winkel niet zo ver van je werk, kan je die tijdens de pauze gewoon gaan kopen. Je hebt beweging én je wordt er gelukkiger van. Win-winsituatie toch?

5. Vermijd liften en roltrappen

Ook al lijkt het altijd handiger en makkelijker om de liften en roltrappen te nemen naar de tweede verdieping, toch zou je deze moeten vermijden. Door vaker de trap te gebruiken, zal je meer bewegen en energie moeten steken in het verplaatsen.

6. Ga wandelen

Als je eventjes op je stoel zit, moet je soms random al je werk (heel even) laten liggen en een korte wandeling maken. Ga iets afdrukken, ga een koffie of glaasje water halen, praat even met die ene collega waar je nog iets aan moet vragen. Gewoon eventjes de benen strekken.

Om dit nog beter te doen, kan je ook een langere route nemen naar je bestemming. Heb je nood aan koffie? Loop dan eerst naar toilet en ga dan pas naar de koffiemachine. Je stappenteller zal blij zijn!

7. Shop online ... Ja echt ...

Volgens een studie aan de universiteit van Melbourne in Australië zou je beter werken nadat je gebruik maakt van sociale media of online winkelt. Blijkbaar zou je productiviteit dan verbeteren en kan je je nadien beter richten op je werk. Dus ga maar even op Instagram en koop die leuke schoenen maar online.

Lees meer

Dit al gelezen?