Facebook-CEO Mark Zuckerberg

© EPA

Zuckerberg en Apple-CEO Cook kibbelen via internetpers over businessmodel van Facebook

3 april 2018

Facebook-CEO Mark Zuckerberg heeft Apple-CEO Tim Cook een veeg uit de pan gegeven. Hij noemde de uitspraken van Cook over Facebook "extreem glad". Zo had Cook gezegd dat hij zich nooit in een situatie zou bevinden, die gelijkaardig is aan die van Zuckerberg nadat Facebook in opspraak kwam wegens het datalek bij Cambridge Analytica.

“De waarheid is dat wij heel veel geld zouden kunnen verdienen als we onze consumenten zouden verkopen”, zei Tim Cook aan de techwebsite Recode. “Wij hebben ervoor gekozen om dat niet te doen.” In plaats daarvan verkopen ze bij Apple producten aan de consumenten, benadrukte Cook. Volgens de Apple-CEO is dat een gezonder businessmodel dat niet het risico loopt om in dezelfde problemen terecht te komen als Facebook.

Advertenties als enige rationele model

Zuckerberg noemde de opmerkingen van Cook in een interview met de Amerikaanse nieuws- en opiniewebsite Vox “onoprecht en oppervlakkig”: “Ik vind dat argument, dat als je niet betaalt dat we dan niet om je zouden geven, extreem glad en helemaal niet in lijn met de waarheid.”

Zuckerberg houdt vol dat Facebook gratis blijft omdat het z’n hoofdopdracht is om mensen met elkaar te verbinden en veel mensen kunnen zich niet veroorloven om ervoor te betalen. “Een model dat gebaseerd is op advertenties is het enige rationele model dat deze dienst kan onderbouwen”, zegt Zuckerberg.

“Dienst die enkel op rijke mensen mikt”

Maar daar hield het niet bij op. De Facebook-CEO bleef Cook bashen: “Als je een dienst wil uitbouwen, die niet enkel op rijke mensen mikt, dan moet je iets hebben wat mensen echt kunnen betalen. Bij Facebook zitten we vast en zeker in de categorie van bedrijven die er hard aan werken om jou minder aan te rekenen en een gratis dienst te voorzien aan iedereen die dat wil. Ik denk dat dat zeker niet betekent dat wij niets om mensen geven.”

Zuckerberg beweerde nog dat het techbedrijven zoals Apple zijn die hun klanten veel aanrekenen en misschien minder om hen geven: “Ik vind het daarentegen belangrijk dat we niet allemaal het stockholmsyndroom krijgen en ons laten overtuigen dat die bedrijven, die ons veel aanrekenen, echt om ons geven. Dat klinkt belachelijk volgens mij.”

Lees meer

Dit al gelezen?