© twitter

Opnieuw drama met Belgische reisbus. Hoe veilig is dat nog, op reis gaan met een touringcar?

31 maart 2018

In de Duitse deelstaat Beieren is afgelopen nacht een Belgische reisbus ingereden op een vrachtwagen. De chauffeur van de bus is daarbij om het leven gekomen. Er zijn ook 5 zwaargewonden en 17 andere passagiers werden licht gewond.Misschien had ook jij de reactie “alweer een bus”. Het lijkt wel alsof met de regelmaat van de klok een ramp met een touringcar gebeurt. Maar is dat zo? Is reizen met de bus gevaarlijk? 

Het ongeval gebeurde kort na middernacht op de A3-autosnelweg ter hoogte van Aschaffenburg, in het noordwesten van Beieren. In de bus van maatschappij Linden Cars uit Rotselaar zaten gezinnen die op weg waren naar Oostenrijk voor een skivakantie. Het gaat om 46 passagiers.

Een van die zwaargewonden is de tweede chauffeur van de bus. Er werd een helikopter ingezet om hen naar het ziekenhuis te brengen. De lichtgewonden werden ter plaatse verzorgd en later met een vervangbus naar een snelwegparking gebracht voor verdere bijstand.

De chauffeur van de vrachtwagen bleef ongedeerd. De vrachtwagen, geladen met glas, reed aan lage snelheid op de rechterrijstrook. De chauffeur van de bus zou dat te laat opgemerkt hebben, waarna hij op de vrachtwagen inreed.

Volgens Duitse media hadden veel passagiers een gordel om en heeft dat erger voorkomen. Na het ongeval werd de autosnelweg in beide richtingen volledig afgezet.

Zo vaak, niet?

Het lijkt wel alsof met de regelmaat van de klok een ramp met een touringcar gebeurt. Er was uiteraard het drama in Sierre, waarbij 22 kinderen van een Lommelse school omkwamen. En in 2015 vielen er 43 doden toen in Frankrijk een bus gepensioneerden die op uitstap waren in Puisseguin op een vrachtwagen reed. Vorige zomer verkoolden 18 passagiers van een Duitse bus toen die vuur vatte na een botsing op een file. Begin 2017 jaar stierven 16 scholieren in een vuurzee bij een busongeval in de buurt van de Italiaanse stad Verona. Het ging om studenten tussen 14 en 18 jaar die terugkeerden van een skivakantie in Frankrijk.

En, dat zijn er maar een paar die meteen voor de geest komen.

De kans dat je betrokken raakt bij een ongeval in een bus, is momenteel 110.000 keer groter dan dat je betrokken raakt bij een terroristische aanval. Maar, dat wil vooral iets zeggen over hoe klein de kans op dat laatste is.

Er zijn behoorlijk wat statistieken, en ze hebben allemaal verschillende cijfers. Maar bottom line komen ze altijd wel op hetzelfde neer. We hebben een gemiddelde genomen van de grootste en over een periode van pakweg 15 jaar, sinds 2002.

We hebben drie manieren gekozen om die cijfers te tonen. Aantal doden per miljard gereisde kilometers, aantal doden per miljard reizen (of verplaatsingen) en aantal doden per miljard uur gereisd. Je zal zien dat dat een serieus verschil maakt.

Per miljard gereisde kilometers:

1. Niks is gevaarlijker dan reizen met een motorfiets of brommer. Per miljard afgelegde kilometer vallen er 131 doden. Dat is bijna drie keer meer dan het tweede gevaarlijkste en maar liefst 262 keer gevaarlijker dan bij de veiligste manier van reizen. Motorfietsen vertegenwoordigen globaal ook slechts 1 procent van het wegverkeer, maar eisen wel 20 procent van het totaal aantal dodelijke slachtoffers op de weg.

2. Te voet reizen staat - toch een beetje verrassend - op nummer twee. 52 doden per miljard afgelegde kilometers te voet. Europa scoort op dat vlak zelfs 64, maar hou er rekening mee, daar zitten ook voetgangers in die bijvoorbeeld in de stad van de weg worden gemaaid.

3. Fietsen staat op nummer drie. 44 doden per miljard gefietst kilometers.

4. De auto dan. 5,5 doden per miljard kilometers.

5. Ferries. Scoren het slechts qua mass transit. 2,5 doden per miljard gevaren kilometers.

6. Bussen. 0,5 doden per miljard kilometers.

7. De trein is het op één na veiligst: 0,4 doden per miljard kilometer en als je daar Afrika en Azië uitneemt is het zelfs maar 0,35.

8. Vliegen: 0,05 doden per miljard gevlogen kilometers.

De clou is natuurlijk dat vliegtuigreizen bijna altijd over langere afstanden gaan, en dit de beste manier is voor de luchtvaartsector om de zaken voor te stellen. Maar als we hier naar kijken:

Per miljard reizen/verplaatsingen:

Dan geeft dat meteen een ander plaatje.

1. Ook hier moto’s weliswaar als gevaarlijkste transportmiddel: 1.640 doden per miljard verplaatsingen.

2. De fiets staat hier op nummer twee: 170 doden per miljard verplaatsingen.

3. Vliegen neemt hier nummer drie in: 117 doden per miljard vluchten. Daarbij moet wel gezegd worden dat niet-passagiersvluchten voor de helft van dat aantal staan.

4. De ferry: 90 doden per miljard verplaatsingen.

5. Te voet reizen: 40 doden per miljard verplaatsingen.

6. De auto: 30 doden per miljard verplaatsingen of reizen.

7. De trein: 20 doden per miljard treinreizen.

8. De bus is hier het veiligst. Scoort “maar” 4,3 doden per miljard verplaatsingen.

Per miljard gereisde uren:

1. Moto’s zijn ook hier het onveiligst. 4.840 doden per miljard uur gereisd met de motorfiets en/of brommer.

2. De fiets ook hier op twee: 550 doden per miljard uren op de fiets.

3. Te voet reizen: 220 doden per miljard uur gestapt.

4. De auto: 130 doden per miljard uur in de wagen.

5. Ferry: 50 doden per miljard uur gevaren.

6. Vliegen: 30,8 doden per miljard uur gevlogen.

7. Trein: 30 doden per miljard uur.

8. Ook hier scoort de bus het beste: 11,1 doden per miljard uur bus.

Dit al gelezen?