© Ubisoft

Far Cry 5: met voorsprong de beste game van het voorjaar

27 maart 2018

De lente is altijd een rustige periode wat games betreft, maar bij Ubisoft maken ze daar meestal handig gebruik van om een grote titel te lanceren. Dit jaar is dat Far Cry 5, uit een gamereeks die niet veel introductie meer nodig heeft. Niet alleen is dit de beste uit de serie, het spel gaat ook met de vingers in de neus lopen met de titel van beste game van dit voorjaar.

Enkele weken geleden hadden we het na het testen van de preview al voorspeld: Far Cry 5 wordt een complete game, die op zo goed als elk vlak weer een beetje beter is geworden. Na heel wat extra uurtjes op onze teller kunnen we dat alleen maar bevestigen. Om eerlijk te zijn voelde deze Far Cry een beetje aan zoals een klassieke, maar goede open wereld. De vorige Assassin's Creed sloeg op dat vlak enigszins een nieuwe weg in, wat ons ook goed is bevallen. Far Cry 5 bestaat uit drie duidelijk afgescheiden werelden waarin je in vier categorieën opdrachten moet vervullen. Simpeler kan het niet zijn ...

De makers hebben overigens ook ruimte voor een beetje zelfspot. Wanneer je in het begin van de game een radiotoren moet beklimmen, zegt een stem over de radio duidelijk: "Wees gerust, ik ga je niet de hele tijd op torens laten klimmen." Het deed ons meteen lachen en denken aan Assassin's Creed. Maar wees echt gerust, die torens vormen geen onderdeel van Far Cry 5. Voor we overlopen wat het spel dan wel allemaal te bieden heeft, moeten we het verhaal en de scène even schetsen.

Joseph Seed

Hope County is een fictief gebied in de Amerikaanse staat Montana. Daar kennen wij zo goed als niks van, maar de afgelegen natuur bleek perfect om er een gigantische sekte te laten huisvesten. Joseph Seed heeft als bijnaam 'De Vader', aangezien hij de sekteleider is die de bevolking een beter leven belooft. Iedereen is wel verplicht hem te volgen, want anders zet hij bruut geweld in. Natuurlijk heeft hij ook personeel dat het werk voor hem opknapt. En zo hebben zijn broers John en Jacob, en zijn zus Faith elk een eigen gebied waar ze het bewind over voeren.

Jij speelt een agent die met een kleine patrouille per helikopter naar het hart van de sekte is gestuurd om Joseph op te pakken. Er zou uiteraard geen game zijn als dat gelukt was, en uiteindelijk kom je in de bossen van Montana terecht. In de wildernis dus, het belangrijkste kenmerk van deze gamereeks. En zoals altijd moet je proberen te overleven. In die wildernis zijn de mannen van Joseph Seed je grootste bedreiging, maar je moet ook op je hoede zijn voor allerlei wilde dieren zoals beren of poema's.

Verzet opbouwen

Het is de bedoeling dat je een soort verzet opbouwt, zodat de dominantie van de Seeds gaat wankelen. Dat doe je door in elk gebied opdrachten te vervullen. Er zijn hoofdmissies die deel uitmaken van het verhaal. Er zijn ook eigendommen van de sekte die je moet vernietigen, en dat mag gerust explosief zijn. Je kan ook gegijzelden redden, of voorraadwagens onderscheppen.

Er is dus heel veel te doen, en bovendien gaat het spel niet snel vervelen. Het enige wat je na een tijdje wel hebt gezien, zijn de vijanden. Zeker als je ze van dichtbij uitschakelt, besef je plots dat je toch al heel vaak op datzelfde gezicht geslagen hebt. Misschien is het wel zo dat in die Amerikaanse gebieden iedereen van elkaar familie is, maar de vijanden beschikken te weinig over een eigen persoonlijkheid. En ze zijn ook zo talrijk dat het echt opvalt. Gelukkig zijn de belangrijke vijanden dan weer het andere uiterste en hebben zij een uitgesproken identiteit.

Je hebt dus ook de keuze om je vijanden geruisloos uit te schakelen, maar dat is niet altijd even eenvoudig. En wanneer je gespot bent, barst de hel los. Je kunt ook amper van de openbare weg gebruik maken, want de meerderheid van de auto's behoort tot de sekte. En in elk voertuig zitten zwaarbewapende individuen. Auto's keren zelfs om zodat ze de achtervolging kunnen inzetten. Ook wanneer je de bosjes induikt, moet je al heel ver lopen vooraleer ze je niet meer volgen. Dat maakt Far Cry 5 alvast heel uitdagend.

Ook het wapenarsenaal is iets uitgebreider dan in de vorige Far Cry die ons meenam naar de oertijd. Voorts zijn er ook veel voertuigen. Te land, ter zee of in de lucht, je mag het hier letterlijk nemen. De zee moet je dan wel vervangen door meren en rivieren die doorheen Hope County stromen. Ook vliegen doe je zonder problemen, want je bent snel weg met de besturing van helikopters en vliegtuigen. Alleen opletten dat je je niet vergist tussen de knop om te remmen en om uit te stappen. Die laatste werkt immers ook als je hoog in de lucht hangt, en een vrije val zonder parachute is pijnlijk. Yes, we've been there ...

Matige AI, sterke co-op

Het enige wat ons echt een beetje stoorde, is dat de AI de neiging heeft om vreemde dingen te doen. Je ziet personages tijdens missies soms alle kanten uitlopen, of ze doen niet wat ze eigenlijk zouden moeten doen. Een voorbeeld: we hebben net een horde vijanden afgehouden tot een helikopter ons komt oppikken. Van zodra het toestel geland is stappen wij in, maar het personage dat we kwamen bevrijden vindt het leuker om nog enkele minuten op vijanden te blijven schieten. De kogels vliegen ons rond de oren, terwijl we alleen willen roepen: "STAP IN, eikel ..." Het zijn van die kleine dingen die ooit onze grootste frustratie in games waren en dat nu al lang niet meer zouden mogen zijn.

Gelukkig is er een oplossing om de AI althans af en toe te ontwijken. Dat is de schitterende co-op waarover de game beschikt en die het mogelijk maakt om met andere levende spelers aan de slag te gaan. Dat kan gedurende een groot deel van het spel en die co-op functioneert echt wel zoals het moet. Eigenlijk zouden we bijna durven zeggen dat het zonde is om Far Cry 5 helemaal solo te spelen. Maar wees gerust, in tegenstelling tot heel wat andere games ben je nergens verplicht om met de co-op aan de slag te gaan. Het hele spel biedt een goede single player aan.

Het hele spel biedt minstens twintig uur gamen, wat uiteraard behoorlijk is. En daarna zijn er nog wel mogelijkheden om langer door te gaan. Far Cry Arcade is een extra optie die in het spel is ingebouwd. Die arcade-games vind je overigens ook tijdens het verhaal terug in de vorm van ouderwetse spelmachines die je kunt uitproberen. En je kan ook zelf missies en kaarten bouwen, wat de speelduur nog meer verlengt. Nintendo heeft toch wat los gemaakt met die Super Mario Maker.

Conclusie: 9/10

Is Far Cry 5 een baanbrekende game? Neen, daarvoor voelt het allemaal te veel aan als iets dat we al in andere games gezien hebben. Is het een steengoede game? Absoluut wel, want het spel is op bijna alle vlakken een stapje vooruit gegaan. Enkel de AI is ons een beetje gaan storen, want daar was de meeste progressie mogelijk en die is er niet.

Gelukkig is het verhaal erg sterk en zal de setting zeker nog lang herinnerd blijven in de Far Cry 5-reeks. Fans van de game hoeven dus niet te vrezen, want alles is aanwezig om van dit spel weer een topper te maken. Dat er ervaren handen aan het spel gesleuteld hebben, zie je aan alle facetten van de game. En die paar minpuntjes die we hebben kunnen vinden, bieden de opvolger van dit spel de ademruimte om nog beter te worden. Game van het jaar zal Far Cry 5 dan wel niet worden, het voorjaar is van Joseph Seed en zijn volgelingen!

Lees meer

Dit al gelezen?