© iStock

Verdwijnt bekende Indonesische tuktuk door diensten zoals Uber?

26 maart 2018

Ook in Indonesië begint het personenvervoer de druk van de deeleconomie te voelen. Applicaties voor autodelen - zij het vaak met motorfietsen - zoals Grab of Go-Jek duwen de tuktuk, die decennia het Indonesische straatbeeld hebben beheerst, steeds verder uit de markt. Sommige tuktukbestuurders zouden tussen de 70 procent en 80 procent van hun klanten hebben verloren sinds de opkomst van de applicaties.

De laatste jaren is het aantal van ongeveer 14.000 zogenaamde bajaj-taxi’s dat drie jaar geleden actief waren, werkelijk geëxplodeerd door de opkomst van deelapplicaties. Go-Jek heeft in Indonesië ruim 15 miljoen actieve gebruikers die door ongeveer 900.000 bestuurders met bajaj-taxi's bediend worden.

Jaaromzet van 5 miljard dollar

Ook de markt voor autodelen maakte grote sprongen: hun waarde is in Zuidoost-Azië de voorbije twee jaar verdubbeld tot 5 miljard dollar. Tegen het midden van het volgende decennium zal de sector een jaaromzet van 20 miljard kunnen realiseren. En daarvan zou Indonesië bijna de helft (40 procent) vertegenwoordigen.

Steeds minder tuktuks

Ook Uber is bevindt zich op de markt maar is voorlopig slechts bescheiden aanwezig. Er is wel sprake dat het bedrijf werkt aan een fusie met Grab.

Al die verschillende services strijden om marktleider in Zuidoost-Azië te worden en daardoor komen de bajaj-taxi's onder druk. Go-Jek overweegt bijvoorbeeld een beursintroductie en daardoor zouden hun deelauto's nog uitgebreid worden en zou er dus minder ruimte overblijven voor de tuktuk.

Weinig wagens, goedkoop alternatief

Een van de voordelen waar de online platformen op wijzen is het transparante vervoerstarief. Daardoor moet er niet meer met de chauffeur onderhandeld worden over de prijs.

Vergeleken met het inwonersaantal van Indonesië (260 miljoen bewoners) is het aantal wagens relatief klein. Daarnaast laten diegenen die wel een auto bezitten hem vaak thuis omdat ze met een motorfietser, gevonden via een online platform, zich veel sneller kunnen verplaatsen in het drukke verkeer van Jakarta.

Al die services zijn een zware bedreiging voor de bajaj. Bovendien wil de overheid de fietstaxi's terug gaan promoten waardoor de bajaj nog verder bedreigd wordt.

Lees meer

Dit al gelezen?