© iStock

Dit zijn de 9 regels die ervoor zorgen dat iedereen van IKEA houdt

22 maart 2018

Elke IKEA-winkel ziet er exact hetzelfde uit, straalt hetzelfde gevoel uit en verkoopt uiteraard dezelfde meubels. Maar IKEA zou niet zo'n daverend succes zijn als de recent overleden CEO geen regels had opgesteld, richtlijnen eigenlijk, zodat alle IKEA-concepten hetzelfde gevoel zouden oproepen. Dit zijn die regels. 

1. Onze producten zijn IKEA

Geen verrassing: volgens Ingvar Kamprad moeten de producten van IKEA centraal staan. Die moeten functioneel zijn en tegen extreem lage prijzen verkocht worden. Elk IKEA-meubel moet ook eenvoudig en rechttoe-rechtaan zijn, "net zoals wij", volgens Kamprad. Je zal dus nooit IKEA-meubels vinden met overdreven veel designelementen erin. Niet dat wij daarop zaten te wachten.

2. Enthousiasme is belangrijk

© iStock

“De ware IKEA-gedachte is nog altijd gestoeld op ons enthousiasme, voortkomend uit ons streven naar vernieuwing, ons kostenbewustzijn, onze bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen en te helpen", zegt Kamprad in een brief naar zijn werknemers, waarin hij de negen regels uitlegt. Nog volgens Kamprad moet je je job graag doen. Want je werkt acht uur per dag en dat is een te groot stuk van je leven dat je weggooit voor een catalogus.

3. Ja, winst is ook belangrijk

Volgens Kamprad moet IKEA wel winst maken. Logisch, natuurlijk, hij blijft bedrijfsleider, maar daar zit ook een ander aspect aan. Want zonder geld kan IKEA geen nieuwe meubels ontwikkelen en zonder nieuwe meubels kunnen ze geen goede manier van leven aanbieden aan hun klanten. En dat is volgens Kamprad wel degelijk nog steeds het hoogste doel. De prijs mag dus ook niet zo laag zijn dat IKEA er geen winst meer op maakt.

4. Geen verspilling

Het is altijd makkelijker om een dure tafel te maken dan een goedkope tafel, zegt de voormalige CEO van IKEA. Het is pas een uitdaging om een goede, lang houdende tafel te maken die veel minder kost. De oplossing? Niets verspillen. “Verspilling van middelen is een van de grootste ziekten van de mensheid", klinkt het in zijn brief. "Veel moderne gebouwen zijn eerder monumenten ter ere van de menselijke domheid dan rationele oplossingen voor bestaande behoeften.”

5. Eenvoud is ons grootste goed

Extra franjes ga je niet snel vinden in een IKEA-winkel. Dat is ook de basisfilosofie achter elk meubel in de winkel. De oorsprong van die eenvoud kan je vinden in het Zweedse woord lista, dat veel gebruikt wordt in de streek waar Kamprad opgroeide. Het betekent: doen wat je moet doen met de beperkte middelen die je hebt. En dat is exact wat ze doen in IKEA.

6. Doe het anders

Toen IKEA net begon, vertelde Kamprad, raadde iedereen hem af om in het kleine dorpje Älmhult te blijven. Dat zou namelijk niet groot genoeg zijn om groei te kunnen garanderen. Je raadt het al: de basiskosten in Älmhult lagen erg laag, dus kon Kamprad z'n zaak uitbouwen. Nieuwe wegen kan je wel leggen, was het principe en nu wordt het grootste meubelimperium ter wereld gemaakt in een klein dorp in Zweden.

7. Focus

Bij elke nieuwe stap die IKEA onderneemt, wordt er een focus bepaald. Zo merk je dat de focus verschoven is van nieuwe winkels naar een online-concept, want daar heeft de meubelgigant dringend nood aan. Als er een winkel in een nieuw land wordt geopend, ligt de focus op marketing en niet op, bijvoorbeeld, veiligheid.

8. Durf fouten te maken

Volgens Kamprad moeten werknemers van IKEA twee kwaliteiten hebben: ze moeten durven hun verantwoordelijkheid opnemen én ze moeten durven fouten maken. Enkel op die manier kom je namelijk tot creativiteit, en dat is nodig in een zaak die focust op eenvoud en roeien met de riemen die je hebt. Eens op je gezicht gaan is dus niet zo erg in IKEA, maar achter je beslissingen staan en bijleren is cruciaal.

9. Denk aan de toekomst!

Met deze laatste 'regel' bedoelde Kamprad eigenlijk alleen maar het volgende: er is veel werk aan de winkel. Start vandaag.

Ga jij vandaag naar de IKEA?

Lees meer

Dit al gelezen?