© iStock

Chinese luchtvaart heeft nog steeds buitenlandse piloten nodig

18 maart 2018

Eind vorig jaar hadden Chinese luchtvaartmaatschappijen gezamenlijk 1.332 buitenlandse piloten op de loonlijst staan. Dat betekende een toename met 33 procent op één jaar tijd. Dat komt naar voor in een rapport van de Civil Aviation Administration of China (Caac).

Vorig jaar al raakte bekend dat 8,2 procent van het voltallige pilotenkorps bij Chinese luchtvaartmaatschappijen een buitenlandse nationaliteit heeft. De buitenlandse piloten zijn afkomstig uit zesenvijftig landen en daarvan is Zuid-Korea met 307 piloten de grootste leverancier.

De Chinese autoriteiten hebben vorig jaar 3.699 buitenlanders een certificaat van piloot toegekend en ook aan 1.332 kandidaten een vergunning voor commercieel transport.Die vergunning is nodig om als piloot bij een Chinese luchtvaartmaatschappij aangenomen te worden.

Buitenlandse piloten hebben vroeger ook al veel bijgedragen tot de Chinese burgerluchtvaart maar een groot deel van hen nadert de pensioenleeftijd. Dat probleem mag zeker niet genegeerd worden door de luchtvaartmaatschappijen.

Weinig jongeren

Slechts zeventien buitenlandse kapiteins zijn tussen de achtentwintig en dertig jaar oud. 537 buitenlandse piloten vertegenwoordigen samen 40,5 procent van het volledige buitenlandse contingent. China kan steeds meer op binnenlandse piloten terugvallen als je ziet dat er vorig jaar in totaal 55.765 pilotencertificaten toegekend werden. Dat cijfer was een stijging met 10,4 procent ten opzichte van het jaar voordien. Het tekort aan piloten in China is zich dus, hoofdzakelijk door de aanname van buitenlandse piloten, aan het herstellen.

Lees meer

Dit al gelezen?