© Epic Games

Dit moet je weten over de game die de nieuwe hype onder supersterren is

15 maart 2018

Weg met 'Overwatch' en ook 'PlayerUnknown's Battleground' is verleden tijd, 'Fortnite' is de game van het moment. Het is niet alleen populair bij het 'gewone volk', want ook celebrities zijn grote fan. Zo brak de Canadese rapper Drake onlangs bijna het internet toen hij een 'Fortnite'-sessie streamde op de bekende gamingstreamingsite Twitch. Maar waarom is de game zo populair? Dit is alles dat je moet weten over de game van het moment: 'Fortnite'!

In Fortnite worden 100 spelers gedropt op een eiland en geldt het Battle Royale-principe: iedereen tegen iedereen en de last man standing is de winnaar. Op zich is dat misschien niet zo bijster origineel. Het is duidelijk dat ze bij Epic Games en People Can Fly, de ontwikkelaars van de internetsensatie, goed naar PlayerUnknown's Battleground hebben gekeken.

Afgekeken, maar toch uniek

Volgens Paul Tassi van Forbes zou Fortnite zelfs al lang in ontwikkeling geweest zijn als een ander soort game, maar hebben ze de focus verlegd op de Battle Royale-modus na het zien van het succes van PUBG. Want net zoals in PUBG word je in Fortnite ergens gedropt zonder materiaal. Dat dien je zelf allemaal te verzamelen.

Al gaf Fortnite er wel nog zijn eigen draai aan. Naast de gewoonlijke geweren en armor kan je in Fortnite namelijk nog een hele hoop andere dingen verzamelen. Zo zal je ook hout en stenen kunnen gaan opslaan. En dat is belangrijk, want die kan je gebruiken om trappen, muren en zelfs forten te maken waarin je je kan verschuilen. Net dat geeft Fortnite een heel andere en unieke dynamiek. En die eigenschap is niet eens zo verrassend. Want voor de game de Battle Royale-sensatie van het moment werd, was het eerst in ontwikkeling als een defense-spel, waarbij je dus zelf je defensie moet bouwen en moet zien zo lang mogelijk te overleven.

Voor één keer goede microtransacties

Het bouwaspect maakt Fortnite dus uniek, maar een deel van z'n succes heeft het ook te danken aan de visuals. Wie Fortnite voor het eerst opstart, ziet geen standaard-shooter voor zich. Met z'n cartoonachtige uiterlijk valt het op tussen de hyperrealistische shooters die we vandaag gewend zijn. De game maakt daar ook nog eens extra gebruik van. Doordat het niet allemaal even realistisch moet zijn, kan het zich veel meer permitteren. Van opvallende skins, over muren en gebouwen die er op één, twee, drie staan tot grappige dansjes. Het zou belachelijk lijken in eender welke andere shooter, maar het past perfect bij Fortnite.

En dan moet het grootste selling point van Fortnite misschien nog wel komen: het is volledig gratis! Fortnite is gewoon helemaal gratis te spelen. En ook al heeft het uiteraard microtransacties, toch voelt het een pak minder opdringerig dan bij de doorsnee game. Voor een per jaar eenmalige kleine bijdrage krijg je als regelmatige speler een karrenvracht aan extra's en wil je zo geen pass betalen, dan kan je ook gewoon de items meteen kopen. Geen gedoe met loot crates die nooit bevatten wat je zoekt. Neen, gewoon zoals in een winkel kopen wat je wil.

Twitch

Uniek, maar toch met een beproefd (en geliefd) opzet, en dat gratis. Dat klinkt natuurlijk iedere gamer als muziek in de oren. En dat de game er leuk uitziet en snel gaat, speelt natuurlijk helemaal in de kaart van streamingdiensten. Gamers die zichzelf filmen en dat op YouTube plaatsen of zelfs streamen, is al langer dan vandaag een fenomeen. Maar ook Twitch, de grootste en bekendste gamingstreamingsite, ontplofte zowat door Fortnite.

Want de game is niet alleen geliefd bij de internetcommunity. Ook meer en meer celebrities zijn op het platform te bespeuren. Zo nam zelfs de Canadese rapper Drake tussen het opnemen van zijn nieuwe plaat door de tijd om de game even op te zetten. Hij startte samen met collega-rapper Travis Scott en bekend gamestreamer Ninja een sessie op ... en die stream brak bijna het Twitch-platform.

Met meer dan 600.000 waren ze, de Twitch-kijkers die samen de kunsten van de rappers aanschouwden. Een absoluut record. Daarmee verpulverde de Fortnite-sessie het vorige record, dat op 'amper' 338.000 gelijktijdige kijkers stond. Wie Drake en co nog eens aan het werk wil zien, kan de stream altijd herbekijken op de site van Twitch.

En Drake is niet de enige. Want Fortnite is zo populair geworden dat de servers het amper aankunnen. In februari waren ze een tijdje down omdat er niet minder dan 3,4 miljoen gamers tegelijk online waren. Daarmee doet het beter dan PUBG, dat op een maximum van 3,2 miljoen bleef steken. En het lijkt echt niet op te houden voor Fortnite.

"Wanneer je wil, waar je wil"

Het ijzer moet je smeden wanneer het heet is, zullen ze bij Epic Games en People Can Fly gedacht hebben, want Fortnite zal binnenkort ook gewoon te spelen zijn op de smartphone! "Hetzelfde game, dezelfde map, dezelfde content, dezelfde wekelijkse updates", maken ze duidelijk dat dit geen flauw afkooksel van het originele spel zal worden. "We geloven dat dit de toekomst is van games. Dezelfde game op alle platformen", zijn ze sterk. "De graphics- en actiekwaliteit van een console. Speel wanneer je wil, waar je wil."

Wie een Apple-smartphone heeft kan zich al sinds maandag inschrijven. E-mailuitnodigingen worden binnenkort verstuurd. Android-gebruikers zullen nog even moeten wachten, maar Epic Games bevestigt wel dat er sowieso een Andorid-versie komt "binnen enkele maanden".

Lees meer

Dit al gelezen?