© iStock

Technologiebedrijven moeten data vergoeden

13 maart 2018

De online consument moet door de grote technologiebedrijven voor het gebruik van zijn persoonlijke gegevens moeten worden vergoed. Dat zegt een rapport van de Franse denktank Génération Libre, die van het eigendom van persoonlijke gegevens de basis van de digitale revolutie wil maken. Génération Libre wijst er daarbij op dat twee op drie consumenten bereid zou zijn om persoonlijke informatie te delen in ruil voor een compensatie.

Génération Libre wil dat website een microvergoeding betalen aan hun gebruikers, zij willen dat er een keuze kan gemaakt worden tussen verhuur of verkoop van gegevens. En gebruikers moeten ook de mogelijkheid hebben om toegang tot persoonlijke gegevens te weigeren.

De denktank wil dan ook dat websites aan de gebruikers aan microvergoeding betalen. Daarbij zou gekozen kunnen worden tussen een verhuur of verkoop van gegevens. Maar ook zou men de mogelijkheid moeten krijgen de toegang tot persoonlijke gegevens te weigeren.

Eigendomsrecht

“Alleen het eigendomsrecht garandeert het individu een echte controle over zijn persoonlijke gegevens", zegt Gaspard Koenig, oprichter van Génération Libre. De machtsverhouding tussen de websites en hun gebruikers kan alleen terug in evenwicht gebracht worden door een creatie van een soort datamarkt.

“Data zijn de petroleum van de eenentwintigste eeuw,” betoogt Gaspard Koenig. “Er moet dan ook de vraag worden gesteld wie de eigenaar is van deze grondstof. Het bezit komt toe aan de primaire producent, die het product aan anderen doorverkoopt. Op die manier moet dan ook de dataproducent worden vergoed voor de grondstoffen die hij voor de algoritmes van big data levert."

Lees meer

Dit al gelezen?