© istock

Zo duur is België: winkelkar in Nederlandse supermarkt ondertussen 11,42% goedkoper

13 maart 2018

De Belgische supermarkten zijn over de hele lijn een pak duurder dan die in de ons omringende landen. Wie even de moeite doet om over de grens te rijden, kan een pak besparen: in Duitsland en Nederland kost eenzelfde volle winkelkar al gauw 11% minder. En bovendien: dat prijsverschil loopt alleen maar op: vier jaar geleden was het verschil "maar" 8%.

Het blijkt uit op marktonderzoekscijfers van Nielsen, dat 65.000 producten, meestal merkproducten, vergeleek en die als basis dienden voor een nieuwe studie van het Prijzenobservatorium die De Standaard al kon inkijken.

Supermarktprijzen liggen gemiddeld 11,82% lager in Duitsland, 11,42% in Nederland en 8,34% in Frankrijk. Voor alle productgroepen op verse groenten en bier na zijn Belgische supermarkten duurder.

Zaakjes doen

We rekenden het even uit, en het komt erop neer dat, zelfs als je een verplaatsing van 30 km heen en 30 km terug moet doen met je wagen naar een supermarkt over de grens, vanaf ongeveer 100 euro in z'n winkelkar break even is.

Wie dan producten met een langere houdbaarheidsdatum "inslaat", begint echt mooie zaken te doen. Dingen als douchegel en tandpasta, en eigenlijk alles in de rayon lichaamsverzorging en hygiëne kosten in Duitsland 21,13% minder dan in België. Voor droge voeding betaal je in Nederland 14,1% minder. Zuivelproducten zijn in Frankrijk 22% goedkoper en in Nederland 13,4%.

Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken is bovendien nergens zo groot is als in België. Het argument van een "moordende" concurrentie die in Nederland bijvoorbeeld aan de grondslag zou liggen van die lagere prijzen, lijkt ook niet echt op te gaan, want Nederlandse supermarktketens zijn de meeste rendabele zo blijkt. Dat de loonkost daar in de sector 44% lager ligt, heeft daar uiteraard ook mee te maken.

Prijzenobservatorium Nielsen heeft de prijzen van de hard discounters als Lidl en Aldi niet in de studie betrokken, maar doordat Colruyt zijn prijzen spiegelt aan die van de concurrentie, zitten ze wel indirect in de studie. Het feit dat Colruyt geen prijsleider maar een prijsvolger is (die er alleen over waakt niet duurder te zijn dan de concurrenten), maakt dat Colruyt niet zelf de prijzen zet. Colruyt hanteert bovendien een politiek van lokale prijzen. Het past zijn prijzen aan de winkelprijzen in de onmiddellijke omgeving aan.

Vijf redenen

Experts hebben vijf antwoorden op de vaart waarom dat verschil zo groot is. Btw maar vooral accijnzen zijn doorgaans hoger in België. De supermarktbedrijven in België hanteren ook een hogere marge. Daar komt bovenop dat door de kleine Belgische markt retailers minder goede aankoopvoorwaarden krijgen. De Belgische retailsector ten slotte is strikter gereglementeerd, dat houdt ook een kostprijs in. En de loonkosten liggen hier ook veel hoger.

Lees meer

Dit al gelezen?