© Getty Images

"YouTube automatiseert de uitbuiting van de menselijke natuur"

13 maart 2018

Het videoplatform YouTube heeft een algoritme ontwikkeld dat ons steeds meer radicale, racistische en op samenzweringen gebaseerde video’s voorstelt dan degene naar de welke we oorspronkelijk op zoek zijn. Google, de eigenaar van YouTube, profiteert ondertussen van de inkomsten uit reclame die op deze filmpjes verschijnen.

Dat is de conclusie van de Turkse Zeynep Tufekc, die informatiewetenschappen doceert aan de universiteit van North Carolina, nadat ze heel wat politieke video’s op YouTube bekeek. In een opiniestuk dat door de New York Times wordt gepubliceerd, schrijft ze dat Google 'het extremisme voedt' om steeds meer profijt te halen uit zijn bezoekers.

Toen ze naar video’s over 'Donald Trump' zocht, werden haar filmpjes aanbevolen over blanke supremacisten en Holocaustontkenners. Als ze zocht naar content over 'Hillary Clinton' en 'Bernie Sanders' kreeg ze vervolgens filmpjes aangeboden over linkse samenzweringen, het bestaan van geheime overheidsinstellingen en video’s die suggereren dat de Amerikaanse overheid achter de aanslagen van 11 september 2001 zat.

"We zijn getuige van de geautomatiseerde uitbuiting van de menselijke natuur"

Haar bevindingen worden gesteund door Guillaume Chaslot, een voormalig Google-werknemer die in 2013 door het bedrijf werd ontslagen. Chaslot was betrokken bij de ontwikkeling van het algoritme dat op YouTube aanbevelingen doet. Hij raakte verontrust over de tactieken die werden ingezet om mensen langer op de site te houden. Zijn ontslag had naar eigen zeggen alles te maken met zijn aandringen om de manier waarop het bedrijf handelt te veranderen.

Een recent onderzoek naar deze problematiek, dat hij met de Wall Street Journal voerde, bevestigt deze vermoedens. Tufekc: “Mensen worden wel degelijk aangetrokken door content die extremer is dan dat waar ze naar op zoek zijn of door explosieve content in het algemeen. We zijn getuige van de geautomatiseerde uitbuiting van de menselijke natuur: we willen te weten komen wat ‘er nog meer achter zit’. Zolang we blijven doorklikken, blijven we in de ban van de opwinding en van de hoop nog meer geheimen of verborgen waarheden te ontdekken.

Lees meer

Dit al gelezen?