© iStock

Cookies lijken ten dode opgeschreven en ze zullen sneller verdwijnen dan je denkt

12 maart 2018

Cookies lijken grotendeels ten dode opgeschreven. Dat blijkt alvast uit de conclusies van een onderzoek van de onderneming Viant Technology, gespecialiseerd in digitale reclametoepassingen, op basis van een bevraging bij ongeveer tweehonderdvijftig marketeers.

Uit het onderzoek kon worden vastgesteld dat 64 procent van de mensen denkt dat binnen een tweetal jaar geen gebruik meer zal gemaakt worden van cookies. En 32 procent denkt dat het binnen een jaar al gedaan is met cookies. Cookies waren voor vele marketeers traditioneel een fundamentele technologie om de online activiteit van de consument te kunnen volgen en analyseren.

Omdat mobiele technologie steeds meer impact heeft, worden cookies minder belangrijk, want de gepersonaliseerde data wordt mobiel op een andere manier verkregen. Uit datzelfde onderzoek bleek ook dat 90 procent van de marketeers wijst op programma’s die bij het verzamelen van informatie betere resultaten opleveren dan de cookies. Maar ook de General Data Protection Regulation (GDPR) van de Europese Unie verbiedt het gebruik van cookies om gegevens van gebruikers te verzamelen.

“In een tijdperk waarin het internet overal aanwezig is in het leven van de consument, verliezen de cookies een groot deel van hun waarde,” aldus de onderzoekers. Volgens 40 procent van de ondervraagde marketeers zijn cookies dan ook niet geschikt om een duidelijke gebruikers-identiteit te creëren.

Lees meer

Dit al gelezen?