© facebook @damso

Sponsors, De Croo en Demir boos op Voetbalbond wegens keuze van "seksistische rapper" voor WK-lied

7 maart 2018

De beslissing van de Belgische Voetbalbond om de Brusselse rapper Damso het WK-lied te laten zingen, stuit op kritiek. Zo is Damso berucht om zijn seksistische teksten in andere nummers. De Vrouwenraad zet zowel de voetbalbond als haar sponsors onder druk om voor een andere artiest te kiezen. Ook vicepremier Alexander De Croo (Open Vld) en staatssecretaris voor Gelijke Kansen Zuhal Demir (N-VA) vinden dat de voetbalbond afstand moet nemen van Damso.

Geen mens heeft het WK-lied van Damso al gehoord, maar de artiest zelf krijgt al felle kritiek wegens zijn seksistische lyrics in vorige liedjes. De Vrouwenraad had gisteren de sponsors al opgeroepen om zich tegen de keuze voor de rapper te verzetten. “De teksten van Damso bulken van walging, misprijzen en verbaal geweld jegens vrouwen”, schrijft de Vrouwenraad in een open brief aan de sponsors van de Rode Duivels.

"De Wereldbeker voetbal is een media-evenement dat mannen, vrouwen en kinderen in de ban houdt. De Vrouwenraad vindt het onaanvaardbaar dat iemand als Damso, gekend voor zijn grove en seksistische taal, de vaandeldrager van ons land kan zijn."

Tot die sponsors behoren onder andere Carrefour, AB InBev, Royal Mail, de Nationale Loterij, ING, BMW, Proximus, EDF, PwC, Coca-Cola, Adidas, Besix en Munich Re.

Bezorgde sponsors

Een aantal sponsors hebben al bezorgdheid geuit over de keuze van de Voetbalbond voor Damso, waaronder het bouwbedrijf Besix. “Destijds hebben we de Voetbalbond om uitleg gevraagd, bij die keuze voor Damso. We zijn bijzonder bezorgd over het seksisme, dat doorschemert in zijn teksten", zegt Besix-woordvoerster Florence Bribosia aan de VRT. "Wij hebben toen te horen gekregen dat Damso gekozen werd omwille van zijn artistieke kwaliteiten. Maar hoe meer teksten we van hem horen, hoe meer onze bezorgdheid toeneemt. We betreuren deze houding van de Voetbalbond. Want voor racisme en seksisme is geen plaats in de bedrijfswereld, de sport, of de maatschappij."

“Respect en diversiteit zijn voor ons van cruciaal belang, zeker in een sport als voetbal die mensen samenbrengt. Nu: het concrete WK-lied van Damso kennen we nog niet. We hopen dat een nummer met de titel Human meer verbondenheid uitstraalt dan zijn andere teksten."

Carrefour legt bal in kamp Voetbalbond

Ook bij Carrefour hebben ze hun bedenkingen. “Wij behandelen mannen en vrouwen op gelijke voet in ons bedrijf en trekken dat ook door in de sport: Carrefour is de belangrijkste partner van de Red Flames”, zegt Carrefour-woordvoerder Baptiste van Outryve aan de VRT. “We maken ons zorgen over de keuze voor Damso." Wel benadrukt de supermarketen dat de Voetbalbond “uiteindelijk verantwoordelijk is”.

Ook politieke kritiek

Vicepremier Alexander De Croo (Open Vld) is van mening dat de Voetbalbond de samenwerking met Damso moet stopzetten. “Als Voetbalbond heb je meer dan een voorbeeldfunctie en je kiest dus iemand die bepaalde waarden uitstraalt”, zei hij in De Afspraak. “Ik denk niet dat de voetbalbond dit kan aanhouden."

Ook staatssecretaris voor Gelijke Kansen Zuhal Demir (N-VA) had scherpe kritiek. “Ik kan me niet voorstellen dat de voetbalbond het merk Rode Duivels aan dit wil verbinden”, zei ze in Van Gils & Gasten. “Misschien moet men de opdracht geven aan een vrouwelijke zangeres.”

Voorlopig verandert niks

De Voetbalbond gaat Damso voorlopig niet dumpen. Dat laat woordvoerder Pierre Cornez aan de VRT weten. De bond wil wel in gesprek gaan met de sponsors hierover.

Lees meer

Dit al gelezen?