© istock

Wetenschappers vinden truc om te stoppen met roken en het ligt eigenlijk voor de hand

9 augustus 2018

Ben/ken jij nog een verstokte roker. Misschien hebben wij hét middeltje voor jou om ervan af te raken. Zo blijkt uit een recent onderzoek dat lopen en fysieke beweging erg bevorderlijk is voor mensen die willen stoppen met roken. Ook de mensen die je omringen, spelen een belangrijke rol.

Uit een recente studie in de British Journal of Pharmacology blijkt dat fysieke inspanningen zware nicotineverslavingen kunnen intomen en afkickperiodes kunnen vergemakkelijken.

Zo hebben wetenschappers muizen herhaaldelijk geïnjecteerd met nicotine. Wanneer de beestjes een radje hadden om op te lopen, vertoonden ze minder ontwenningssymptomen. “We weten dat ontwenning veel dipjes met zich meebrengt. Fysieke inspanningen kunnen dus de gemoedstoestand van mensen verbeteren.” zegt onderzoeker Carly Priebe.

Verder onderzoek heeft ook aangetoond dat mensen die fysieke inspanningen doen minder zin hebben om te roken dan mensen die fysieke activiteiten uitvoeren zoals zitten.

91 procent slaagde uiteindelijk

De wetenschappers onderworpen in totaal 4.500 rokers aan hun ‘Run to Quit’-programma. De opzet: drie keer per week gaan lopen of joggen. Na tien weken had 51 procent van de deelnemers al minstens een week niet meer gerookt. Na zes maanden was bijna 20 procent van de participanten nog steeds sigarettenvrij. Dat lijkt misschien niet veel, maar voor mensen, die proberen te stoppen met roken, is dat een aanzienlijk aantal.

“Als mensen op zichzelf proberen te stoppen met roken, is de kans op succes ongeveer 7 procent”, legt onderzoeksleider Carly Priebe uit. “Dit programma kan dus voor veel mensen werken. En als de deelnemers niet stoppen, minderen ze op z’n minst. We zijn erachter gekomen dat maar liefst 91 procent van de mensen, die in het programma bleef volharden, uiteindelijk kon stoppen met roken.”

Endorfine

Priebe benadrukt dat bewegen essentieel is om te stoppen met roken: “Fysieke activiteit werkt een beetje zoals een stimulerend middel. De feel-good endorfines, die vrijkomen tijdens het bewegen, kunnen vaak de feel-good sensatie, waar rokers op kicken, vervangen.”

Die befaamde ‘workout high’ is natuurlijk niets exclusief voor rokers, ook niet-rokers kunnen van de positieve mentale gevolgen van fysieke beweging genieten. Maar als rokers stoppen, missen ze vaak dat euforisch gevoel. Het vinden van een gezonde vervanger voor dat gevoel is bijna even belangrijk als niet meer roken.

Kuddegedrag

Hoewel fysieke beweging erg belangrijk is, is de sociale factor ook van cruciaal belang voor mensen die willen stoppen met roken. “Het uitwisselen van tips is ontzettend belangrijk”, klinkt het. “Je weet dat andere deelnemers van het onderzoek je snappen en dat ze hetzelfde meemaken.”

“We worden continu beïnvloed door anderen”, zegt onderzoeker Priebe. “Zelfs als we dat niet bewust beseffen. Als je een grote groep mensen de trap in plaats van de roltrap ziet nemen, is het een natuurlijke reactie van je lichaam om hetzelfde te doen en te conformeren met de groep.” Als mensen rondom je stoppen met roken, is de kans des te groter dat je zelf ook zal stoppen.

“Het sociale element zorgt ervoor dat je beter je best doet en dat anderen op je rekenen”, gaat Priebe verder. “Daardoor is de kans groot dat je gewoontes zullen veranderen. Veel deelnemers kennen rokers in hun sociale leven. In een nieuwe sociale groep komen, is belangrijk. Als je zelf probeert te veranderen, maar mensen rondom je met anderen dingen bezig zijn, wordt het moeilijk om een gewoonte achter je te laten.”

Lees meer

Dit al gelezen?