© Getty Images

Op 3 jaar tijd heeft Apple de horlogesector volledig op zijn kop gezet

13 februari 2018

De Watch van het Amerikaanse technologieconcern Apple is niet enkel het best verkochte horloge ter wereld. De slimme polshorloge van Apple wordt nu zelfs meer verkocht dan alle horloges van de volledige Zwitserse uurwerksector samen.

Uit schattingen van het marktonderzoeksbureau Canalys blijkt dat het bedrijf uit Silicon Valley in de laatste drie maanden van 2017 zijn beste kwartaal ooit had.

Tussen begin oktober en eind december werden niet minder dan 8 miljoen stuks verkocht, wat het totaal voor het ganse jaar 2017 op ruim 18 miljoen slimme polshorloges brengt, 54% meer dan een jaar eerder. De verkoop werd aangezwengeld door de lancering van het Series 3 model dat LTE (hogesnelheids draadloze communicatie) ondersteunt.

Canalys stipuleert dat de Apple Watch het vooral goed doet in de VS, Japan en Australië. In Europa, en met name in Duitsland en Frankrijk, loopt de verkoop van de slimme polshorloges van Apple minder vlot vanwege problemen met telecomoperatoren. Maar het techconcern uit Silicon Valley rekent in het eerste kwartaal van 2018 vooral op een sterke verkoop in nieuwe markten als Singapore en Hong Kong, waar het Chinese Nieuwjaar wordt gevierd.

Met voormelde cijfers rangschikt Apple zich niet enkel voor wereldmerken als Rolex en Swatch, maar voor de ganse Zwitserse uurwerksector gecombineerd.

CEO Tim Cook had in september vorig jaar al gezegd dat de Apple Watch in 2016 de tweede meest verkochte horloge ter wereld was. Waarna hij er aan toevoegde “Vandaag is ze nummer 1 in de wereld.” Die uitspraak wordt nu met cijfers bevestigd.

Wat onthouden?

  • Apple is ondanks zijn continue focus op de iPhone nu ook de grote winnaar in de markt voor de zogenaamde wearables.
  • Een Amerikaans techbedrijf is vandaag de grootste horlogeverkoper ter wereld.

Lees meer

Dit al gelezen?