© Win McNamee/Getty Images

Big spender Unilever heeft het helemaal gehad met fake news op Facebook en Google

12 februari 2018

‘Sociale media zijn een moeras van nepnieuws, racistische, seksistische en extremistische content. Delen van het internet hebben ons een miljoen mijl verwijderd van waar we hoopten dat we zouden raken.” Dat zal Keith Weed (foto onder), de chief marketing officer van de Brits-Nederlandse multinational Unilever, maandagavond zeggen tijdens een speech op het jaarlijkse congres van het Interactive Advertising Bureau (IAB)  in het Californische Palm Desert. De krant USA Today kreeg de speech toegestuurd en publiceerde er al delen van. 

Unilever, de op drie na grootste adverteerder ter wereld, uit zijn bedreigingen aan het adres van Google en Facebook. Indien zij zich niet beter inzetten om ‘fake news’ tegen te gaan, Unilever al zijn reclame zal weghalen bij de twee techgiganten.

“Onze merken moeten door consumenten vertrouwd kunnen worden. We mogen niets doen dat dit vertrouwen zou kunnen beschadigen - de keuze van de platforms die we gebruiken om reclame te maken inbegrepen. 2018 wordt het jaar waarin sociale media dat vertrouwen moeten terugwinnen,” zei Weed voor zijn officiële speech.

© Marc Piasecki/Getty Images for Unilever

Unilever is de op drie na grootste adverteerder ter wereld

Met een budget van 7 miljard euro kan Unilever zich de op drie na grootste adverteerder ter wereld kronen. Ze staan in voor de promotie van merken zoals Ben & Jerry's, Becel, Calvé, Knorr, Dove, Ola (Magnum) Persil en Lipton. Enke Procter & Gamble, Samsung en Nestle investeren nog meer in reclame.

Unilevers waarschuwing komt er nadat bekend raakte dat Facebook dit jaar enkel in de VS al 2 miljoen jongeren zal verliezen.

Lees meer

Dit al gelezen?