© epa

Einde van Brussels Airlines dreigt: grote staking kan vandaag alle vluchten lamleggen

5 februari 2018

Beslist Lufthansa vandaag dat het doek valt over Brussels Airlines? Om 13 uur staat er een cruciale raad van bestuur gepland, waar het ontslag van de CEO Bernard Gustin en z'n rechterhand Jan De Raeymaeker zal volgen. Plus: waarschijnlijk gaat de luchtvaartmaatschappij dan op in Eurowings, een andere dochter van Lufthansa. Meteen dreigen meer dan 1.000 jobs in Brussel te verdwijnen.

Na Sabena, dat door de Zwitsers van Swiss Airlines werd afgemaakt, dreigt een nieuw einde van een Belgische luchtvaartmaatschappij. Want de hakbijl valt meer dan waarschijnlijk straks voor Brussels Airlines. Vanmiddag vergadert de raad van bestuur van SN Airholding in Frankfurt. De huidige directie met CEO Bernard Gustin verdedigt nu nog met hand en tand hun bedrijf, maar de Duitsers zijn klaar voor een harde strijd.

Want Lufthansa is de eigenaar van Brussels Airlines, zij beslissen uiteindelijk. Vanaf 1 januari zijn ze ook 100% eigenaar geworden, en hebben de Belgen in de raad van bestuur ook geen veto-recht meer. Meteen is duidelijk waarom de aanval op Brussels Airlines nu gebeurd.

De luchtvaart is een moeilijke sector om echt veel geld te verdienen: Sabena stapelde jarenlang grote verliezen op. En Brussels Airlines had een paar jaar waarin heel nipt geld verdiend werd, maar ook jaren waarin het zwarte sneeuw zag. 'Synergie' is dus een toverwoord in de sector: zo veel mogelijk kosten delen dus, door kleine spelers op te slorpen en onder één groot merk te zetten.

Opgaan in Eurowings

De kans is heel groot dat Brussels Airlines verdwijnt en opgaat in Eurowings, de lowcostmaatschappij van Lufthansa. Dat is niet helemaal onlogisch: in Europa vliegt Brussels Airlines eigenlijk ook als een lowcostmaatschappij, met goedkope vluchten. Maar daarnaast heeft het wel een groot netwerk op Afrika, waar Zaventem een belangrijke verbinding is. Die combinatie was altijd de strategie van de Brussels Airlines-top. Vraag is wat met beide activiteiten dan gaat gebeuren.

Als het allemaal Eurowings wordt, dan dreigen er heel veel jobs te verdwijnen in Zaventem. Want de directie, maar ook de verkoop, de IT, de marketing, het verhuist dan allemaal naar Keulen, waar Eurowings zit. De vakbonden spreken over 1.200 jobs. De vak­bon­den van Brus­sels Air­li­nes staan klaar om tot actie over te gaan. Het kan dus heel snel gaan: deze namiddag al kunnen de piloten beslissen om niet meer te vliegen.

Vanuit België komt meteen ook een noodkreet vanuit de zakenwereld. 50 CEO's van Belgische bedrijven roepen op om de Belgische luchtvaartmaatschappij te behouden. Ze willen "een sterke en in Brussel verankerde luchtvaartmaatschappij". Alleen hadden sommigen onder hen, zoals de voorzitter Etienne Davignon, daaraan misschien moeten denken voor ze Brussels Airlines verkochten aan Lufthansa. De regering probeert ondertussen via minister van Mobiliteit François Bellot (MR) nog een en ander te redden. Maar vraag is of zij veel invloed hebben op Lufthansa.

Lees meer

Dit al gelezen?