© iStock

Ryanair erkent nu eindelijk een vakbond, maar heeft dat invloed op de ticketprijzen?

30 januari 2018

Na opgenomen vakantiedagen als protestactie en een hele stapel afgelaste vluchten probeert Ryanair iets nieuws: na 32 jaar zullen ze eindelijk een vakbond erkennen. Dat geeft de piloten de kans om collectief te onderhandelen met een werkgever die overal op probeert te besparen. 

Ging je deze zomer nog laat op vakantie met Ryanair, dan was het toch even de vingers kruisen. Afgelaste vluchten beheersten het nieuws over Ryanair. De oorzaak? Piloten die niet tevreden waren met hun loon, en om dat aan te kaarten, leek het opnemen van alle vakantiedagen, waardoor er een nijpend tekort aan piloten was, de enige optie. Overleggen met de werkgevers zat er namelijk niet in. Een vakbond was niet toegelaten.

BALPA

Dat verandert nu: BALPA wordt de vakbond voor zeshonderd Ryanair-piloten. Aanleiding is waarschijnlijk een nieuwe stakingsdreiging, deze keer net voor Kerstmis. Om opnieuw een fiasco te vermijden, liet Ryanair toen weten dat ze vakbondsvertegenwoordiging zouden overwegen. De kogel is nu finaal door de kerk, lijkt het.

Volgens BALPA is de draai van Ryanair een historisch akkoord gezien Ryanairs eerdere vijandigheid tegenover vakbonden". Er klinkt zelfs hoop dat de onderhandelingen over lonen en extralegale voordelen goed kunnen gevoerd worden. "Onze gesprekken en vergaderingen met hen hebben aangetoond dat ze echt een constructieve relatie met de bonden willen."

Loonsverhoging

In België werd intussen ook gesproken over loonsverhoging voor de piloten en erkenning van de vakbonden. BALPA zal namelijk vooral voor Britse piloten optreden, in België is er nog geen akkoord. Maar samen met de loonsverhoging die Ryanair voorstelde, zo'n 14%, zouden ook de eerste stappen overwogen worden om hier in België een vakbond te erkennen.

Loonsverhoging is dan wel goed voor de piloten, maar een kleine loonsverhoging voor een honderdtal piloten betekent meteen een stevig prijskaartje voor Ryanair. Stijgen de prijzen dan ook meteen? Vorig jaar kondigde Ryanair een winst aan van 6% en dat ondanks "vele uitdagingen, zoals de veiligheid op sommige bestemmingen en de scherpe val van de pond."

Bagage

Tegelijk hervormde Ryanair ook zijn bagagebeleid: je mag minder handbagage meenemen, maar die mag wel iets groter zijn. Tegelijk daalden de prijzen voor ruimbagage. Nu een prijsstijging doorvoeren zou dan ook een vreemde boodschap naar de reizigers sturen. Tegelijk zet Ryanair ook steeds meer in op nieuwe bestemmingen. Dat is dan wel weer goed nieuws. Als de piloten niet op vakantie zijn, tenminste.

Lees meer

Dit al gelezen?