Maar 23 procent van de twintigers kijkt nog live tv: Netflix schiet tegelijk omhoog

24 januari 2018
© Digimeter

Klassieke zenders zoals VTM, VIER, Eén en Canvas moeten zich toch serieus zorgen beginnen maken, als ze nog steeds genoeg jonge mensen willen blijven bereiken. Uit de jongste cijfers van de Digimeter blijkt dat in 2017 klassiek live tv-kijken helemaal is ingestort bij tieners en twintigers. Vooral twintigers haken echt af: nog maar 23,2 procent kijkt daar dagelijks live tv.

Een heel zichtbare en spectaculaire val: dat is wat er aan het gebeuren is met klassiek live tv-kijken in Vlaanderen. Op één jaar tijd zakt het dagelijks live kijken van 37,0 procent in 2016 naar nog maar 23,2 procent in 2017, voor de leeftijdsgroep van twintigers. In de groep van 15 tot 19-jarigen is het haast even erg: van 37,7 procent naar 26,1 procent.

Verder boert het live kijken overal achteruit, en wordt het duidelijk een zaak van oude(re) mensen: bij de dertigers kijkt nog 35,1 procent live, bij veertigers net niet de helft van de bevolking, 49,3 procent.

Die spectaculaire cijfers komen van de Digimeter, de jaarlijkse bevraging van het Vlaams mediagebruik van Imec en de UGent bij meer dan 2.300 Vlamingen ouder dan 15 jaar. De studie loopt al sinds 2009 en is daarom dus heel goed om evoluties te zien.

Het mag duidelijk zijn: bij Medialaan, bij SBS en bij de VRT is het tijd om eens fundamenteel na te beginnen denken over hoe ze de jonge generatie kijkers nog gaan aantrekken. Want op korte tijd is hun markt daar helemaal aan het instorten. En anders dan bij de kranten, kunnen de televisiestations niet rekenen op meer dan 200 miljoen staatssteun, om hun stervende inkomstenmodel langer in stand te houden.

Andere manier van video consumeren

Dat er steeds minder live gekeken wordt, hangt ook fel samen met hoe de jongere mediagebruikers kijken. Want nog amper 15 procent kijkt exclusief naar video op z'n tv. Bij tieners is dat zelfs minder dan 10 procent. Het gebruikt zit helemaal verspreid over smartphones, laptops en andere toestellen. Live kijken hangt dus duidelijk samen met via welk toestel gekeken wordt.

© Digimeter
De grote opmars is daarbij voor 'smart devices': zowel telefoons als tv's die niet meer beperkt zijn tot klassiek bellen of klassiek kijken, maar die eigenlijk meteen een toegangspoort vormen naar online streamingdiensten (Netflix vooral) of andere online platformen waar je video bekijkt (met name YouTube and Facebook).
© Digimeter

Opmars van Netflix

Vooral het succes van Netflix in Vlaanderen valt echt op. 21 procent van de Vlamingen gebruikt nu de streamingdienst. Dat is liefst 40 procent meer dan vorig jaar. Daarmee is België een sterke groeimarkt voor de Amerikanen, die het wel overal erg goed doen. Wereldwijd zitten ze aan 117,6 miljoen leden, 8,3 miljoen meer dan vorig kwartaal.

© Digimeter

Lees meer

Dit al gelezen?