© iStock

NMBS-machinist rijdt opzettelijk te traag om ontslag af te dwingen

11 januari 2018

37 minuten vertraging. Het valt, spijtig genoeg, wel vaker voor. Maar in het geval van treinbestuurder Cedric Grumiaux had dat wel een heel aparte, en voor de NMBS een vooral pijnlijke, reden. De treinbestuurder wil overstappen naar de privésector en hoopt, met wat hij 'Operatie Slak' noemt, de spoorwegmaatschappij zo ver te krijgen hem te ontslaan. De NMBS is, uiteraard, niet te spreken over de actie: "Totaal onverantwoord."

"Ik wil ontslagen worden", is treinbestuurder Cedric Grumiaux duidelijk in Het Nieuwsblad. Grumiaux heeft zelfs al een contract bij een andere maatschappij. "Maar de NMBS verplicht me om één jaar opzeg te doen. Dat is veel te lang, vandaar deze actie." De treinbestuurder startte uit onvrede met de lange opzeg namelijk met, zoals hij het zelf zo 'mooi' noemt, 'Operatie Slak'.

Hij kwam zo eerst met 13 minuten vertraging aan in het treinstation van Doornik, en wat later op de dag had zijn rit van Bergen naar Luik zelfs 37 minuten vertraging. Neen, 'Operatie Slak' heeft z'n naam niet gestolen.

Privésector

Het incident legt echter een groter probleem bij NMBS bloot. Privéspelers trekken al langer aan de mouw van de treinbestuurders van NMBS. Sinds de sector werd opengesteld voor het goederenvervoer hebben zich meerdere spelers op die markt gemanifesteerd. Zij proberen ervaren treinbestuurders, zoals Grumiaux, te overhalen met hogere lonen, bedrijfswagens en andere voordelen.

Dat weet ook Bart Snyers, die zelf de overstap maakte van de NMBS naar Lineas, een van de spelers uit de privésector. "Je kan in de privé makkelijk anderhalve keer zo veel verdienen", stelt hij. "Ik verdien nu zelf 4.000 euro netto per maand, het dubbele van wat ik bij de NMBS had. Je krijgt ook een dienstwagen, een tankkaart, een smartphone, een tablet." Voorwaarden die de NMBS nooit kan bieden. Hij is dan ook duidelijk: "Ik zou nooit meer terug willen."

"Mijn doel is bereikt"

Grumiaux is dus geen eenzaat. Volgens hem zouden in zijn depot alleen al zeventig medewerkers naar de privésector willen trekken. Het Nieuwsblad zou ook uit vakbondsbronnen hebben vernomen dat 10 procent van de huidige 3.500 bestuurders zich momenteel in z'n opzegperiode bevindt. Die opzeg werd net met die uittocht in gedachten verlengt naar een jaar. De spoorwegmaatschappij probeerde daarmee een vertrek af te raden. Wie toch naar de privésector wil, zal ook een deel van z'n opleiding, die kan oplopen tot 10.000 euro, moeten terugbetalen.

De NMBS zelf reageert ontstemd. "Dat is totaal onverantwoord, elke daad ten nadele van de reizigers keuren wij helemaal af", zegt woordvoerder Dimitri Temmerman aan VRT. De machinist noemt zijn actie dan weer succesvol. "Mijn doel is bereikt", stelt hij trots. "Ik zal ontvangen worden door het management." Uiteraard kan de bestuurder op staande voet worden ontslaan. "U begrijpt dat ik dat niet erg zou vinden", reageert Grumiaux. De spoorwegmaatschappij wil zich voorlopig nog niet uitspreken over hoe de zaak zal worden afgehandeld.

Lees meer

Dit al gelezen?