Voor 180 euro van Amsterdam naar New York, maar hoe zit dat in Zaventem?

8 januari 2018

Begin mei kan je via Norwegian Air voor amper 180 euro van Amsterdam naar New York vliegen. Dat komt doordat de Nederlandse Koninklijke Luchtvaartmaatschappij (KLM) van de Europese Commissie landingsrechten moest afstaan aan Norwegian. Voor een rechtstreekse vlucht heen en terug vanuit Zaventem betaal je minstens 339 euro. Komt daar binnenkort verandering in?

De Europese Commissie oordeelde dat de Nederlandse maatschappij KLM en diens Amerikaanse partner Delta Airlines op de verbinding Amsterdam-New York een onaanvaardbaar monopolie hebben. Daarom kan Norwegian voortaan gebruikmaken van landingsrechten die de KLM heeft moeten afstaan.

Bij KLM kost een ticket van Amsterdam naar New York minstens 399 euro, bij Norwegian Air starten de prijzen vanaf 360 euro heen en terug. De Noorse budgetmaatschappij wil vier keer per week verbindingen inleggen tussen Amsterdam en New York.

Ook op Zaventem?

Wellicht ziet KLM zich nu ook genoodzaakt om hun prijzen te verlagen om concurrerend te kunnen blijven. Daardoor zal ook winst moeten worden ingeleverd. Is zo’n vliegreisrevolutie binnenkort ook in België mogelijk?

“Ik denk niet dat je de situatie van de KLM en Brussels Airlines kan vergelijken”, laat Brussels Airlines-woordvoerster Wencke Lemmes-Pireaux aan newsmonkey weten. “In Zaventem zijn er een aantal andere luchtvaartmaatschappijen (zoals Lufthansa, Delta, United, red.) actief, die ook naar New York vliegen, dus je kan dat moeilijk vergelijken met de situatie op Schiphol. Brussels Airlines zelf heeft dagelijks ook maar één vlucht naar New York. De KLM daarentegen vliegt meerdere keren per dag naar de VS. De Europese Commissie heeft Brussels Airlines ook niet gevraagd om meer slots op te geven. Brussels Airlines is ook zeker niet zo’n grote speler als de KLM.”

“Bij KLM is dat groot nieuws, maar bij ons zijn de prijzen al laag, omdat er bij ons al langer meer concurrentie is”, laat Brussels Airlines nog weten.

Schiphol barst uit z’n voegen

Op Schiphol mogen jaarlijks 500.000 vliegbewegingen worden uitgevoerd. Dat aanbod is echter al geruime tijd volledig opgenomen. Inmiddels zou er volgens de Nederlandse krant Algemeen Dagblad al een wachtlijst van 45.000 vluchten zijn geregistreerd. KLM kan het verlies van slots aan Norwegian dan ook niet vervangen.

Een uitbreiding van Lelystad Airport moet de druk op Schiphol verlichten. Het is echter niet duidelijk wanneer een toename van de activiteit op Lelystad Airport mogelijk zal zijn. De geplande uitbreiding dreigt immers vertraging op te lopen.

Lees meer

Dit al gelezen?