© iStock

8 tips die ervoor zorgen dat je het lopen wel volhoudt 

4 september 2018

Ben je nu al lichtjes aan het falen in het nakomen van je voornemens voor het nieuwe schooljaar? Dan moet je misschien jezelf wat meer motiveren. Er bestaan heel wat handige tips en trucs die ervoor zorgen dat jij op regelmatige basis je sportschoenen aantrekt. Dit moet je doen om het lopen vol te houden.

1. Rustig beginnen

Volgens gezondheidswebsite Health.com moet je rustig lopen in het begin. Het lopen mag niet pijnlijk of belastend aanvoelen. Het is de bedoeling om het lopen geleidelijk aan op te bouwen zonder veel last te hebben. Je moet gewoon luisteren naar je lichaam.

Als je (eindelijk) begint te lopen, moet je met intervallen werken. Loop een stukje en las bijvoorbeeld een minuut wandelen in. Elke week minder je enkele seconden met je wandelpauzes en voor je het weet kan je op het gemak joggen zonder te pauzeren.

Als je dit doet, lijkt het lopen ook geen grote taak meer en heb je meer zin om terug te gaan lopen. Hierdoor hou je jouw voornemen waarschijnlijk veel langer vol en ben je meer gemotiveerd.

2. Sportmuziek

Volgens een studie in Journal of Strength & Conditioning Research helpt muziek je bij het lopen. Kaitlin Gregg Goodman is een gespecialiseerde coach en zegt dat verschillende muziekstijlen effect hebben. "Rustige muziek helpt je na een zware dag en muziek met een beat kan een stevige workout stimuleren."

Volgens de coach kunnen podcasts ook heel handig zijn tijdens het lopen. Door een uitzending te volgen, ben je mee in het verhaal en loop je veel langer dan je denkt.

Uit veiligheid wordt wel altijd aangeraden om slechts één oortje in te steken en geen twee. We willen uiteraard geen ongevallen veroorzaken tijdens het lopen.

3. Loop met twee

De mens is en blijft een sociaal wezen. Oké ... we houden wel van me-time maar dat wil niet zeggen dat we soms geen duwtje in de rug nodig hebben. Daarom is het aangeraden om met een vriend(in) te gaan lopen. Hierdoor kan je wat bijpraten en krijg je minder snel het gevoel dat je er alleen voor staat.

Heb je geen vrienden die zin hebben om mee te lopen of verschilt het tempo? Dan kan je misschien in jouw buurt wat motivatie vinden bij een loopgroep. Wie weet maak je daar ook nog vrienden. Win-winsituatie!

4. Ontspan

Als het tijd is om te gaan lopen, is het niet de bedoeling om je schoenen aan te trekken en zomaar te beginnen lopen. Je moet leren genieten van het lopen. Beschouw het niet als gewoon maar werken aan je conditie, maar eerder een moment om tot rust te komen en te genieten van een gezonde workout.

Het leven is al zo waanzinnig druk ... Daarom moet je goed beseffen dat lopen een eigen keuze is en je zelf hiermee wou beginnen. Het is heel moeilijk om je druk leven even uit te schakelen en je ontspanningsknop aan te zetten tijdens het lopen. Maar als je echt wil genieten van je workout, moet je dat toch wel doen.

Bekijk het lopen als een ontsnapping van je druk leven. Ga lopen en denk niet aan je verplichtingen, taken en irritante karweitjes. Hierdoor word je zeker gemotiveerd om terug te gaan lopen, want het brengt je tot rust.

5. Wat vind je leuk aan lopen?

Maak een lijstje met redenen waarom je hebt gekozen om meer te gaan lopen. Als je geen motivatie meer hebt, kan je dit lijstje bekijken en heb je waarschijnlijk terug zin om te lopen. Probeer alles in het positieve te trekken en maak je lijstje zo lang mogelijk.

Zet niet alleen saaie redenen zoals conditie en gezonder op je lijst, maar denk ook bijvoorbeeld aan: leuke route, tof om nog eens in het park te komen, genieten van frisse lucht, ...

6. Route herbekijken

Het kan goed zijn dat je het lopen saai begint te vinden door je gekozen route. Langs bepaalde locaties lopen die je niet leuk of mooi vindt, kan effect hebben op je humeur. Ook het pad waarop je loopt kan invloed hebben op je zin in het lopen. Daarom is het aangeraden om een route te kiezen die je echt leuk vindt.

Eigenlijk is het heel simpel: vind je het park leuk? Loop langs het park! Heb je het eerder voor winkelstraten? Loop dan langs de winkels. Je zal sneller gemotiveerd zijn om te gaan lopen als je geniet van wat je ziet.

7. Brace yourselves

Vooraleer je je loopschoenen aantrekt, moet je niet zagen en klagen dat je eigenlijk geen zin hebt. Je moet jezelf voorbereiden en jezelf herinneren dat je zin hebt om te lopen. Vergeet niet dat je na het lopen vol zit met energie die je nadien in andere zaken kan steken. Weet dat lopen je klaarstoomt voor de rest van de dag. You can do it!

8. Wat is je doel?

Om ervoor te zorgen dat je het lopen niet opgeeft, moet je een doelstelling maken. Het is algemeen geweten dat alles beter verloopt als je een doel hebt. Dus je moet voor jezelf even uitmaken waarom je loopt. Wat wil je je juist bereiken en hoelang wil je erover doen?

Je kan het!

Lees meer

Dit al gelezen?