© Istock

Goed nieuws voor wie vliegangst heeft: het vliegtuig nemen was nooit veiliger dan nu

2 januari 2018

Het voorbije jaar 2017 was officieel het veiligste jaar ooit in de luchtvaartgeschiedenis. Er is niet één fataal ongeluk met een commercieel vliegtuig gebeurd. In totaal kwamen er zo maar 13 mensen om het leven, bij twee fatale crashes met kleinere toestellen met een schroefturbinemotor. Dus als je nog twijfelt om dit jaar met het vliegtuig op vakantie gaan ...

De kans dat je om het leven komt in een vliegtuig is dankzij de goede cijfers van 2017 nu 1 op 16 miljoen. De twee ongevallen vorig jaar gebeurden ook ver van huis. In Angola was er een crash van een Embraer-toestel met motorproblemen, en in Rusland crashte een Tsjechische Let 410 bij de landing. Er was ook wel één serieus ongeval met een vrachtvliegtuig, want in Kirgizië miste een toestel van ACT Airlines de landingsbaan, waarna het op een dorp terechtkwam. Daarbij lieten 35 mensen en de bemanningsleden het leven.

Toevalstreffer?

De cijfers komen uit het jaarlijkse rapport van de Nederlandse luchtvaartconsultant To70. Adrian Young, die meewerkte aan het rapport, geeft wel toe dat er een portie geluk bij komt kijken opdat de cijfers zo laag zijn. En hij benadrukt ook meteen dat het onmogelijk is dat we zo'n goed rapport ieder jaar zullen kunnen voorleggen. Toch is het veiligheidsniveau in de burgerluchtvaart opmerkelijk, en dat is te danken aan de stevigheid van de toestellen.

In 2016 kwamen nog 271 mensen om het leven bij zeven vliegtuigrampen. Zo stortte een toestel van Egypt Air neer tussen Parijs en Caïro, en een Braziliaanse voetbalploeg verongelukte toen hun vliegtuig zonder brandstof kwam te zitten. Er is overigens duidelijk een dalende trend in het aantal fatale slachtoffers, want in 2015 stierven nog 471 mensen, en in 2014 zelfs 864.

Veiligste vliegtuigen

De veiligste vliegtuigen komen uit het Verenigd Koninkrijk, waar daar is sinds 1989 geen enkel vliegtuig betrokken geweest bij een ramp. Het minst veilig zit je in toestellen uit landen van de sub-Sahara. Die doen het gemiddeld 44 procent slechter dan het globale gemiddelde. Het rapport maakt geen melding van de allerkleinste vliegtuigen, dus crashes van kleine toestellen worden niet in rekening gebracht.

Wat de cijfers nog straffer maakt, is het feit dat er ook meer dan ooit wordt gevlogen. In vergelijking met 2016 groeide het luchtverkeer in 2017 met 3 procent. Amerikaanse sites merken echter één negatieve trend op: het aantal klachten van passagiers is wel opvallend toegenomen.

Lees meer

Dit al gelezen?