© iStock

Goede voornemens? Hier zijn drie wetenschappelijk getoetste tips om je eraan te houden

31 december 2017

Stoppen met roken, drinken of suiker, meer lopen en minder zagen: de lijst met aanpassingen die je zou kunnen doen, zijn schier eindeloos. Maar hoe hou je je nu echt aan zo'n voornemen, als ze zo'n impact hebben op je leven? De wetenschap heeft er zich over gebogen én gesproken: met deze drie tips maak je goede voornemens én hou je je eraan. 

1. Maak enkel voornemens over dingen die jij echt wil veranderen

Waarom wil je stoppen met roken of drinken? Gewoon benieuwd hoe het een impact zou kunnen hebben? Surf je gewoon mee op een golf, of ben je het echt gewoon beu en wil je je leven echt omgooien? Enkel dat laatste zou een goede motivatie zijn om je voornemens tot een goed einde te kunnen brengen. Dat is tenminste de mening van John Bargh, professor psychologie aan de universiteit van Yale.

De vraag die je jezelf moet stellen is de volgende: zou ik dit ook veranderen aan mezelf als er niemand aan het kijken zou zijn? Want, zo zegt zijn onderzoek: we delen ook graag met vrienden dat we een nieuwjaarsvoornemen niet gehaald hebben. Dat zorgt voor een goed groepsgevoel.

Als laatste element is het belangrijk dat je heel specifieke doelen stelt. Dus niet: meer sporten, maar: elke week drie keer vijf kilometer gaan lopen. Dat is veel makkelijker om in je dagelijkse routine in te passen.

2. Zet zeker een maand door

Een goede gewoonte aanleren, duurt zeker een maand. De bedoeling is natuurlijk ook dat je niet meer continu moet denken aan je fitnessuurtje inplannen, dus zegt Bargh om je nieuwe voornemen zeker 30 dagen aan een stuk te doen. Dat geldt natuurlijk niet noodzakelijk voor sport, maar plan zeker een maand lang in wat je moet doen.

Na een maand is de kans heel groot dat je lijf gewen is aan de veranderingen en dat je je voornemen uitvoert op automatische piloot. Op café een watertje bestellen (of een mocktail) in plaats van een gin-tonic, het kan een reflex worden. Maar je moet je lijf en je hersenen de tijd gunnen om van de moeite een gewoonte te maken.

3. Vervang je gewoonten

Voor wie ooit probeerde om te stoppen met roken, klinkt dit verdacht veel als 'kom vijftien kilo bij', en daar is een reden voor. Om een gewoonte op te geven, vervang je die volgens Bargh best door een andere. Hij geeft zelf het voorbeeld van stoppen met alcohol drinken. Telkens hij de nood had om een glaasje te drinken, stopte hij een snoepje in z'n mond.

Is dat de gezondste manier om van je verslavingen af te raken? Dat laten we in het midden, maar wie heeft ooit gezegd dat voornemens gezond moeten zijn? Juist ja.

Lees meer

Dit al gelezen?