© Stubru.be

Nederlandse Music For Life doet het lang niet zo goed als de Belgische ... hoe komt dat?

25 december 2017

De Warmste Week van Studio Brussel, Music For Life, bracht dit jaar een recordbedrag van meer dan tien miljoen euro op. Maar Serious Request, de Nederlandse tegenhanger én inspiratiebron, duikt onder de zes miljoen. Nochtans zijn ze in Nederland niet minder vrijgevig, de opbrengst zakt gewoon al jaren. Een verandering van netmanager is de oorzaak.

Je ooit afgevraagd waar Studio Brussel de mosterd gehaald heeft met hun Music For Life? Zoek niet te ver, over de grens organiseert radiozender NPO 3FM al sinds 2004 een benefietactie, al dan niet met een glazen huis. Die acties brengen al jaren véél geld op, vaak meer dan in België. Logisch, want in Nederland zijn ze met meer. Maar dit jaar overklassen de Vlamingen (uiteindelijk maar met 6 miljoen mensen) de Nederlanders met bijna dubbel zo veel als de noorderburen.

Niet thuis bij 3FM

Veel heeft te maken met luistercijfers: die gaan al jaren achteruit bij NPO 3FM, en sinds boegbeeld Giel Beelen z'n laatste keer in het glazen huis doorbracht, daalde de opbrengst gestaag. Dit jaar ving 3FM extra klappen: ook de netmanager stapte op en de zender ging een nieuwe koers varen. Volgens het nieuwe hoofd van 3FM is het logisch dat bij zo'n overschakeling, mensen zich even niet meer thuis voelen.

Intussen dook Serious Request vorig jaar richting 8 miljoen, maar dat was vooral te danken aan één jongen: Tijn (6) was ernstig ziek, en lakte nageltjes voor tien euro. Heel Nederland lakte mee en die actie bracht meer dan twee miljoen euro op. Zonder Tijn, en zonder diens centjes, is het eindresultaat lager dan ooit.

Een volgende Serious Request?

Of Serious Request volgend jaar terugkomt, is momenteel nog hangende. Deze editie vond plaats in Apeldoorn, de volgende locatie is nog niet aangekondigd, hoewel dat normaal wel al het geval is.

Lees meer

Dit al gelezen?