© iStock

Bad hairday? Dankzij deze 8 tips beschadig je je haren nooit meer tijdens het slapen

3 december 2017

Zit jij ook met een bad hairday? Je bent lang niet de enige. Maar wat erger is: als je slaapt, kan je je haren beschadigen. Beter voorkomen dan genezen? Volg dan zeker deze tips!

1. Slaap met losse haren

© iStock

Als je altijd met je haren in een dot of staart slaapt, verlies je meer haar dan iemand die dat niet doet. Dat schrijft de lifestylewebsite Monstyle. Als je haren urenlang in een bepaalde vorm gedraaid zijn, worden je haarzakjes namelijk beschadigd. Dit is bij mensen met élk haartype het geval, zelfs bij mensen met heel gezonde, dikke haren.

2. Slaap met je haren in een vlecht

© istock

Oké, we spreken onszelf al tegen. Maar als je vlecht los genoeg is, trekt die niet aan je haarzakjes. Op die manier blijft je haar zitten zonder dat de bewegingen in je slaap schade kunnen veroorzaken. Kies ook voor een lintje i.p.v. een rekker om haarverlies te voorkomen.

3. Ga niet met natte haren slapen

© istock

Niets is zaliger dan ’s avonds een warme douche of bad te nemen en dan in je bed te duiken, toch? Think again, want je haren zijn veel breekbaarder als ze nat zijn. Door in je slaap te bewegen kan je je haren dan ernstig beschadigen. Dat schrijft de lifestylewebsite Femfem. Ook zullen er sneller knopen in je kapsel sluipen met een vogelnest op je hoofd als resultaat. Droog je haren dus voor het slapengaan. En als dat écht niet lukt, is conditioner en grondig kammen een must.

4. Slaap niet in een droge ruimte

© istock

Een ruimte met droge lucht heeft niet alleen slechte gevolgen voor je huid, maar ook voor je haren. Een luchtbevochtiger is dus geen overbodige luxe. Bovendien zal je minder snel gebarsten lippen of schilferige huid oplopen. Alleen maar voordelen!

5. Slaap op een satijnen kussensloop

© iStock

Ok, deze tip is misschien een beetje snobistisch, maar het werkt écht. Zo zijn de gewone katoenen kussens nogal ruw, waardoor het vocht uit je kapsel verdwijnt en je het risico loopt dat je haren schuren. Het resultaat: je wordt wakker met een droge, stugge haartooi. Dat schrijft de lifestylewebsite Esthetic Health. Een satijnen kussensloop is gladder, waardoor je haren over het kussen kunnen glijden zonder echt te beschadigen.

6. Masseer je scalp voor het slapengaan

© istock

Een hoofdmassage stimuleert de haargroei. Dat schrijft de lifestylewebsite Minq. En je hoeft er niet voor naar een peperduur kuuroord te trekken! Probeer het gewoon bij jezelf. Gemakkelijk én helemaal gratis!

7. Doe je haren in een ananasvorm

De ananas-methode werkt heel goed om je krullen te beschermen, maar is ook voor mensen met lang en steil haar een geschikt nachtkapsel. Dat schrijft de lifestylewebsite Esthetic Health. De gebruiksaanwijzing: maak een losse staart bovenop je hoofd met een elastiek of hoofdband en ga zo slapen. De volgende ochtend zijn je lokken nog intact en dat scheelt weer een halfuur voor de spiegel staan.

8. Kam je haren uit voor je gaat slapen

© istock

De meest vanzelfsprekende tip! Het blijft superbelangrijk dat je je haren goed kamt en borstelt voor je de nacht induikt. Dat schrijft de lifestylewebsite Stylecaster. Gebruik bij voorkeur een borstel met natuurlijke, wijde borstelharen. Kam gedurende enkele minuten van je haarwortels tot de puntjes van je kapsel en je zal het zien: je haren zagen er nog nooit zo gezond uit.

Lees meer

Dit al gelezen?