© iStock

Hoezo, bitchfight? Vrouwen beter in groepswerken dan mannen

22 november 2017

Vlaamse tienermeisjes kunnen beter problemen oplossen in groepsverband dan hun mannelijke klasgenoten. Dat blijkt uit een internationaal onderwijsonderzoek. Toch is er ook bij hen nog werk aan de winkel.

Het cliché dat tienermeisjes constant zouden kibbelen en onderling zouden stoken, klopt niet. Dat blijkt uit een onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). De groepswerkprestaties van 5.600 Vlaamse leerlingen werden onderzocht. Het resultaat: 15-jarige meisjes halen in groep betere resultaten dan de jongens. Dat geldt trouwens niet alleen in Vlaanderen, maar in alle 52 landen, waar de studie uitgevoerd werd. Dat schrijven de kranten van De Persgroep.

Sociale achtergrond heeft weinig impact

Opmerkelijk: de sociale achtergrond van de tiener heeft weinig of geen impact op zijn/haar groepswerkprestaties. Zo scoren jongeren uit kansarme gezinnen of migranten gemiddeld even goed als geprivilegieerde tieners. Wel scoorden jongeren met een migratieachtergrond beter in een school met relatief veel andere tieners van vreemde origine.

“Ouders spelen belangrijke rol”

Ondanks deze overwegend positieve resultaten voor tienermeisjes, stelt de OESO dat het samenwerkend problemen oplossen over het algemeen beter moet. In de 52 geteste landen kan ongeveer een derde van de leerlingen enkel samen opdrachten uitvoeren die erg gemakkelijk zijn. “Die vaardigheid van door samenwerking een oplossing te vinden, moet systematisch in het hele curriculum terugkomen”, vindt Angel Gurría, secretaris-generaal van de OESO. “Ook ouders en de maatschappij spelen daarin een rol.”

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) zegt dat de 5.675 Vlaamse 15-jarigen, die onderzocht werden, de test erg goed uitvoerden. Ze zegt dat er in Vlaanderen hard gewerkt wordt aan teamwerk en relaties opbouwen: “Samenwerken en samen problemen oplossen, is belangrijk, want ook op de arbeidsmarkt en in het latere leven hebben jongeren nood aan die vaardigheden.”

Lees meer

Dit al gelezen?