"Loot crates" uit 'Star Wars: Battlefront II' gehaald na storm van kritiek. Maar over wat gaat het eigenlijk?

17 november 2017

Enkele uren voor de lancering van één van de belangrijkste games van het jaar, 'Battlefront II', heeft uitgever Electronic Arts aangekondigd dat de in-game micro-transacties volledig uit de titel verwijderd worden. Het gaat om "loot crates". De Belgische kansspelencommissie is deze week zelfs een onderzoek gestart naar die dingen. Maar over wat gaat het eigenlijk? 

Battlefront II is de opvolger van een erg populair Star Wars-game uit 2015, waarvan al meer dan 15 miljoen exemplaren zijn verkocht. Het spel, ontwikkeld voor Electronic Arts door de studio DICE, komt officieel vandaag uit, hoewel kopers van speciale edities er al eerder mee aan de slag konden.

Daardoor ontstond deze week op het internet grote commotie toen bleek dat gamers meer dan 40 uren moesten spelen om bekende karakters zoals Darth Vader te ontgrendelen of hun wapens sterker te maken, maar dat ze dat konden omzeilen door te betalen. Hierdoor zou de game, die 60 euro kost, en voor z'n deluxe-versies 80 euro en meer, nog aanzienlijk duurder worden.

Virtuele schatkistjes

Dat omzeilen ging via zogenaamde "loot crates" die je dus moest kopen. Gisteren werd bekend dat de Belgische Kansspelencommissie onderzoek doet naar de loot crates. Ze bekijkt of het een vorm van gokken is, omdat spelers van tevoren niet weten wat er in zo'n kistje zit. Als loot crates worden beschouwd als gokken door de commissie, kon dat een verbod op de verkoop van de game opleveren.

Loot crates, ook wel loot boxes genoemd, zijn op zich niet nieuw. Het systeem bestaat al een aantal jaar in vooral online games en ze zitten ook in gratis smartphone-games.

Het zijn virtuele schatkistjes met kaarten om in-game karakters sterker te maken, met mooiere spullen of ervaringspunten. Soms zijn ze zelfs noodzakelijk om verder te geraken in het spel. Geen zin om te wachten? Dan betaal je een paar euro, en kom je (sneller) verder.

Loot crates zitten ook steeds vaker in grote console- en pc-games. Naast de nieuwe Star Wars: Battlefront 2 onder meer in de nieuwe Call of Duty, maar ook in alle FIFA-titels sinds 2010, onder de noemer Ultimate Team. En ze zijn big money. Ultimate Team levert ontwikkelaar EA jaarlijks zo'n 680 miljoen euro op.

Gokken

Maar, in verschillende landen liggen ze onder vuur, want die loot crates kunnen verslavend zijn. Omdat je van tevoren niet weet wat er in een loot crate zit, zouden ze kunnen worden beschouwd als gokken.

De Nederlandse Kansspelautoriteit waarschuwt bijvoorbeeld op haar website sinds vorige week voor de gevaren ervan: het risico op verslaving en grote financiële uitgaven. "Vooral bij minderjarigen bestaat het risico dat zij de gevolgen van zulke spellen lastig kunnen overzien", schrijft de Kansspelautoriteit.

In België is specifiek een onderzoek gestart naar de loot crates in Star Wars: Battlefront 2.

Juridisch een grijze zone

Desalniettemin zit het allemaal puur juridisch in een grijze zone. Het is moeilijk om vast te stellen of het echt gokken is, dat wordt het pas als wat in de loot boxes zit, buiten het spel om, geld waard is. En dat is moeilijk te bepalen.

Of: als je "echt" geld kunt verdienen aan de koop en verkoop van loot crates, dan is er vanuit juridisch standpunt een probleem.

Vorige maand maakte de Europese organisatie PEGI, die leeftijdsclassificaties toekent aan games, bekend dat het loot crates niet beschouwt als een vorm van gokken. De organisatie vindt echter dat oordelen hierover de verantwoordelijkheid is van nationale commissies die over gokken gaan. De Amerikaanse evenknie ESRB vindt dat loot boxes vergelijkbaar zijn met het verzamelen van bijvoorbeeld fysieke Pokémon-kaarten.

Vooral een marketing-zet van EA

Het nu verwijderen van het loot crate-systeem met micro-payments door EA lijkt dus vooral een door PR ingegeven beslissing. Temeer omdat EA duidelijk maakt dat het een tijdelijk verhaal is.

EA, ook bekend van spellen als FIFA en Need for Speed, zegt een fout te hebben gemaakt. "We zien veel bezorgdheid over het oneerlijke voordeel dat sommige spelers kunnen krijgen door meer geld te betalen. Dat was nooit onze bedoeling. Het spijt ons dat we dit niet op de juiste manier hebben aangepakt."

Volgens EA kunnen mensen nu alles in de game ontgrendelen zonder extra te betalen. Maar het bedrijf voegt daaraan toe dat de microtransacties in een later stadium terugkeren. "Pas op het moment dat we het spel hebben aangepast." De uitgever belooft de gamers op de hoogte te houden van verdere aanpassingen.

Alles dat met de crystals (die je eerst dus met echt geld moest aanschaffen) in de game gekocht kan worden, is nu via in-game activiteiten te verdienen.

Ethisch onverantwoord?

De hele affaire zal wellicht toch een staartje krijgen, want zoals gezegd, in verschillende landen hebben wetgevers de loot crate-toestanden in vizier. De essentiële vraag die ze zich daarbij stellen is "Mag je kinderen blootstellen aan een gesimuleerd kansspelmechanisme dat bijbetalen met echt geld uitlokt?"

Het blijken immers vooral kinderen en jongeren te zijn die zich daartoe laten verleiden. Ethisch onverantwoord van de gamemakers om die te bespelen, zeggen de tegenstanders.

Lees meer

Dit al gelezen?