© Suistudio

Kledingmerk switcht rollen en objectiveert mannen in nieuwe campagne, maar is dát dan opeens niet seksistisch?

12 oktober 2017

Het Nederlandse kostuummerk Suitsupply, dat ook verschillende filialen in België heeft, zoekt bij hun reclamecampagnes altijd de grenzen op (en gaat er soms wel een beetje over). In hun nieuwste campagne zijn de vrouwen voor een keer niet het lustobject maar de mannen. Voor hun vorige campagnes werd Suitsupply hard aangepakt, omdat ze seksistisch zouden zijn. Nu geen storm aan klachten of een vermanende tik op de vingers. Is dit niet seksistisch dan?

Choqueren in een campagne is een makkelijke manier om snel veel aandacht te krijgen. Dat weet ook Suitsupply. Zij kregen door hun campagnes al meerdere keren stormen van kritiek over zich heen. Ze zoeken dan ook duidelijk de controverse op. In 2010 kwam het kledingmerk al in opspraak door hun 'Shameless'-campagne (zie foto). De Nederlandse reclamecommissie kreeg een karrenvracht klachten binnen over het kostuummerk. Maar echt erg zal Suitsupply dat niet gevonden hebben. Door de massale aandacht was de reclamecampagne meer dan geslaagd. Ze haalden zo zelfs het buitenlandse nieuws.

"Dubbele standaard"

Ook in hun volgende reclamecampagnes zochten ze de grenzen op. Beelden van mannen in piekfijne kostuums omringd door schaars geklede of zelfs naakte vrouwen, Suitsupply wond er geen doekjes om. Maar voor hun nieuwe merk Suistudio, dat zich enkel richt op vrouwen, hebben ze de rollen omgedraaid. Nu geen geklede mannen en naakte vrouwen maar strak in het pak zittende machtige vrouwen die de mannen, die zich vooral op de achtergrond bevinden of als object worden afgebeeld, domineren. "Revolutionair", klinkt het. Het wordt een "progressief statement" genoemd door anderen.

Maar er klinken ook negatieve reacties. "Als het andersom was, met vrouwen op de sofa en mannen erbovenop, zouden feministische groeperingen er meteen op springen en kritiek spuien", reageert iemand op de Instagrampost van Suitsupply. "Die dubbele standaard moet verdwijnen." "Seksisme is seksisme, het maakt niet uit of een vrouw een man domineert of vice versa", stelt iemand anders.

Momenteel nog geen mediastorm of grote verontwaardiging op sociale media, en ook het JEP (de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame) heeft nog geen klachten over de campagne binnengekregen. Wat denken jullie: leuke reclame of toch seksistisch?

Bekijk hieronder enkele beelden van de campagne en oordeel zelf:

© Suistudio
© Suistudio
© Suistudio
© Suistudio

Lees meer

Dit al gelezen?